بیشتر افراد فکر می‌کنند که انجام جرایم سنگین مثل آدم‌ربایی، قتل و قاچاق مواد مخدر مربوط به آقایان است، اما هستند خانم‌هایی که به اتهام انجام جرایم سنگین، در زندان هرات به‌سر می‌برند. سیما پژمان، مدیر زندان زنانه‌ی هرات می‌گوید، اکنون ۹۰ زن به اتهام ارتکاب جرم‌های سنگین، مانند قتل و یا دست داشتن در […]

بیشتر افراد فکر می‌کنند که انجام جرایم سنگین مثل آدم‌ربایی، قتل و قاچاق مواد مخدر مربوط به آقایان است، اما هستند خانم‌هایی که به اتهام انجام جرایم سنگین، در زندان هرات به‌سر می‌برند.

سیما پژمان، مدیر زندان زنانه‌ی هرات می‌گوید، اکنون ۹۰ زن به اتهام ارتکاب جرم‌های سنگین، مانند قتل و یا دست داشتن در قتل شوهران و عروسانِ شان، پشت میله‌های زندان هستند.

خانم پژمان می‌گوید ۶۶ زن دیگر نیز به آدم‌ربایی، جابجایی مواد مخدر، سرقت و جرایم اخلاقی متهم هستند.

اما ماجرا در این‌جا به‌پایان نمی‌رسد؛ سید احمد محمدی، سرپرست مطبوعات پولیس هرات می‌گوید، در سال جاری ۷ زن که سه تن شان به اتهام قتل شوهران و ۴ تن دیگرشان شریک واقعات قتل بودند، از سوی پولیس گرفتار شدند.

او می‌گوید امسال گراف جرایم و تعقیب و گریز خانم‌های متهم به‌جرم، نسبت به‌سال‌های قبل افزایش را نشان می‌دهد.

از دید جامعه‌شناسان، انجام دادن عملِ خلاف قانون و عرف‌های پسندیده، زن و مرد نمی‌شناسد و ارتکاب جرم در هر جامعه‌ای وجود دارد اما این موضوع در جوامعی‌که بی‌کاری، فقراقتصادی، کشت و تولید مواد مخدر، خشونت علیه زنان و ناامنی وجود دارد، شدت بیشتری دارد.

علی‌احمد کاوه استاد جامعه شناسی در دانشگاه هرات می‌گوید: کاهش گراف جرایم سنگین در میان زنان، بستگی به اشتغال‌زایی، کاهش خشونت علیه زنان، تقویت حاکمیت قانون، رسیدگی به اعتراض زنان و توجه ویژه‌ی دولت دارد.

او می‌افزاید «خشونت‌های خانوادگی جدی گرفته شود و برخود حقوقی و قانونی صورت گیرد و صدای کسانی‌که در این مودر اعتراض می‌کنند، باید شنیده شود، علاوه بر این باید از لحاظ فرهنگی زمینه‌سازی شود تا خشونت‌های خانوادگی کاهش بیابد».

با این اوصاف جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید امسال برای بهبود وضعیت زنان، کارهای زیادی از سوی حکومت محلی صورت گرفته است که این امر رابطه‌ی مستقیمی با کاهش گراف جرایم دارد.

آقای فرهاد می‌گوید حکومت محلی در سال آینده برای بهبود وضعیت معیشت و اقتصاد بانوان، برنامه‌هایی روی‌دست دارند و به ویژه در بخش استخدام حق اولویت به خانم‌هاست.

با این‌حال، هم اکنون ۱۵۶ زن در زندان هرات به‌سر می‌برند که به اتهام ارتکاب جرایم مختلف بازداشت شده اند.

به گفته مقام‌های پولیس، در سال جاری ۹۶ واقعه‌ی قتل به‌ثبت رسیده که پرونده‌ی ۷ زن و ۱۱۱ مرد متهم به‌قتل، برای تحقیقات به دادستانی و نهادهای عدلی و قضایی سپرده شده است.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد