بانوان همواره از حضور نمادین زنان در سطوح گوناگون، انتقاد کرده اند و نگرانی‌های خویش را بیان کرده‌اند و دولت را به‌خاطر در نظر نگرفتن حقوق زنان متهم کرده‌اند. به‌همین منظور امروز شبکه زنان افغان در هرات نشست خبری را به‌منظور یافتن چالش‌ها و عملی نشدن وعده‌های دولت نسبت به ۳۰ درصد حق کار برای […]

بانوان همواره از حضور نمادین زنان در سطوح گوناگون، انتقاد کرده اند و نگرانی‌های خویش را بیان کرده‌اند و دولت را به‌خاطر در نظر نگرفتن حقوق زنان متهم کرده‌اند.

به‌همین منظور امروز شبکه زنان افغان در هرات نشست خبری را به‌منظور یافتن چالش‌ها و عملی نشدن وعده‌های دولت نسبت به ۳۰ درصد حق کار برای زنان در ادارات دولتی، برگذار کردند.

حسینه نیکزاد مسئول دفتر ساحوی شبکه زنان افغان در هرات می‌گوید نبود صلاحیت‌های لازم برای مأموران زن در ادارات دولتی نگران‌کننده است.

خانم نیکزاد می‌گوید «بر اساس قطع‌نامه ۱۳۲۵ دولت موظف است که حدود ۳۰ فیصد از تصمیم‌گیران را هر اداره را انتخاب نمایند که این امر تاکنون به‌صورت کامل از سوی دولت انجام نشده است».

قطع‌نامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد زنان، صلح و امنیت، بر ایجاد شرایطی تأکید کرده که در آن زنان افغان،  مطابق به قانون اساسی کشور با مردان در ساختن یک جامعه مرفه و قانون‌مند سهم اساسی داشته باشند.

با آن‌هم وحیده عزیزی کارشناس بخش تساوی جنسیتی (جندر) مقام ولایت می‌گوید تصمیم‌گیری انتخاب کارمندان دولتی از سوی مرکز صورت می‌گیرد و از صلاحیت‌های اداره محلی به‌دور است.

این انتقادات درحالی مطرح می‌شود که حامیان حقوق زن در هرات ادعا می‌کنند زنان شایسته و تحصیل‌کرده زیادی در این ولایت وجود دارند اما حکومت نسبت به آنان بی‌تفاوت است.

به گفته خانم عزیزی حضور زنان در ادارات دولتی در حال افزایش است، در دو سال گذشته حدود چهل درصد از کارمندان ادارات را خانم‌ها تشکیل می‌داد.

به گفته فعالان حقوق زن، تاکنون دولت موفق به اجرای حق ۳۰ درصدی کار برای زنان در کشور نشده و این برای شماری از زنان فعال، عمده‌ترین مشکلات سد راه شان محسوب می‌شود.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد