سال گذشته پروسه جمع‌آوری پول‌های فرسوده و غیر قابل استفاده در سراسر کشور آغاز شد که تا ماه اسد امسال ادامه داشت. این‌جا در هرات، مسئولان در اداره بانک‌های زون غرب، از جمع‌آوری بیش از ۴۳۰ میلیون افغانی از بانک‌نوت‌های باطل خبر می‌دهند. انور شاه یوسفی رئیس بانک‌های زون غرب می‌گوید سال گذشته این پول‌ها […]

سال گذشته پروسه جمع‌آوری پول‌های فرسوده و غیر قابل استفاده در سراسر کشور آغاز شد که تا ماه اسد امسال ادامه داشت.

این‌جا در هرات، مسئولان در اداره بانک‌های زون غرب، از جمع‌آوری بیش از ۴۳۰ میلیون افغانی از بانک‌نوت‌های باطل خبر می‌دهند.

انور شاه یوسفی رئیس بانک‌های زون غرب می‌گوید سال گذشته این پول‌ها به‌علت فرسودگی، خط خوردگی با قلم‌های پررنگ و مچاله و مندرس بودن‌شان باطل اعلان شدند.

مسئول بانک‌های زون غرب هم‌چنان می‌افزاید هم اکنون شماری از بانک‌نوت‌هایی که بر روی آن‌ها خط خوردگی‌های کم‌رنگ دیده می‌شود، قابل چلش هستند.

آقای یوسفی مشخصات بانک‌نوت‌هایی که باطل هستند را این‌گونه بیان کرد «پول‌های که دارای سوراخ‌ مسلسل، مُهرهای دفتری و حاوی رنگ به اندازه‌ی باشد که مشخصات پول زیر سوال برود، فاقد اعتبار هستند».

از سوی هم به‌تازگی بانک مرکزی افغانستان برنامه‌‌ی به‌منظور شناخت بیشتر از پول افغانی برای دانش‌آموزان روی دست گرفته است.

انورشاه یوسفی می‌گوید آنان برنامه‌ی پیام‌‌رسانی را برای تمام دانش‌آموزان ولایت‌های فراه، غور، نیمروز، بادغیس و هم‌چنان جهت فرهنگ‌سازی استفاده درست از پول افغانی و نگهداری آن روی دست گرفته اند.

از سوی هم از دیگر برنامه‌های بانک مرکزی، مبارزه با پول‌شویی است. آقای یوسفی در این مورد می‌گوید درجریان سال جاری سه تن به اتهام پول‌شویی بازداشت شده اند.

بر اساس معلومات اداره زون بانک‌ها در هرات، هم اکنون بیش از ۵۰ در صد از پول‌های داخل بازار مندرس است و بنابر بی‌توجهی شهروندان کشور، سالانه نزدیک به پنج میلیارد افغانی پول فرسایش شده، آتش زده می‌شود.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد