معادن افغانستان معمای پیچیده‌ی است که همواره زبان‌زد مسؤلان بوده و به آن فخر ورزیده اند و افغانستان را دارای معادن غنی تعریف نموده اند. اما برخی از فعالان مدنی ولایت هرات از عدم توانایی دولت مبنی بر کنترول معادن، استخراج غیر قانونی، نبود امنیت برای استخراج قانونی و ده‌ها چالش دیگر سد راه معادن […]

معادن افغانستان معمای پیچیده‌ی است که همواره زبان‌زد مسؤلان بوده و به آن فخر ورزیده اند و افغانستان را دارای معادن غنی تعریف نموده اند.

اما برخی از فعالان مدنی ولایت هرات از عدم توانایی دولت مبنی بر کنترول معادن، استخراج غیر قانونی، نبود امنیت برای استخراج قانونی و ده‌ها چالش دیگر سد راه معادن نگران هستند.

سید اشرف سادات یک‌تن از فعالان مدنی در هرات مسئله معادن کشور را بسیار مغلق دانسته و می‌گوید حکومت در این قسمت ضعف‌های جدی دارد و قراردادهای معادن دست‌بردهای صورت گرفته است.

اما بحث نا امنی و اخاذی‌های برخی از تاجران بیشتر از تمام مشکلات توجه را به‌خود جلب می‌کند و سرزبان‌هاست، چون بیشتر معادن هرات در ولسوالی‌هاست، ترس از ناامنی همواره به‌عنوان یک چالش در میان بوده است.

به باور آگاهان امور، فساد گسترده، عدم ظرفیت‌های تخنیکی و عدم‌آگاهی فعالان مدنی و مردم از مسایل معدنِ کشور، چالش‌های اساسی سدراه معادن کشور می‌باشد.

به گفته آقای سلطانی آگاه امور، قراردادهای غیر معیاری ضربه جبران ناپذیری را بر عواید معادن کشور وارد کرده است.

اما مسؤلان ریاست معادن هرات ناامنی را چالش عمده و اساسی سدراه استخراج معادن ندانسته و آن‌را نادیده هم نمی‌گیرد.

هرات از جمله ولایتی است که برخی از معادن آن همانند مس شیدایی شهرت ملی و جهانی دارد و تا کنون دست نخورده باقی مانده است و این‌که استخراج معادن چه زمانی به‌گونه معیاری رونق خواهد گرفت، کلید حل آن به‌دست مسؤلان مرکزی‌ست.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد