یکی از صنعت‌های  تازه رونق یافته در هرات پرورش مرغ‌های گوشتی و تخمی است که هم اکنون محصولات تولیدی این پرورشگاه‌ها به ولایت‌های غور، بادغیس، فراه، نیمروز و کابل عرضه می‌شود. با این‌حال ضیاالحق رحمانی رئیس اتحادیه فارم‌های مرغ‌داری هرات می‌گوید عدم هم‌کاری دولت و باج‌گیری‌های نیروهای امنیتی در مسیر شاهراه‌ها، یکی از چالش اساسی […]

یکی از صنعت‌های  تازه رونق یافته در هرات پرورش مرغ‌های گوشتی و تخمی است که هم اکنون محصولات تولیدی این پرورشگاه‌ها به ولایت‌های غور، بادغیس، فراه، نیمروز و کابل عرضه می‌شود.

با این‌حال ضیاالحق رحمانی رئیس اتحادیه فارم‌های مرغ‌داری هرات می‌گوید عدم هم‌کاری دولت و باج‌گیری‌های نیروهای امنیتی در مسیر شاهراه‌ها، یکی از چالش اساسی فرا راه رشد این صنعت است.

او می‌گوید ادامه‌ی این روند سبب می‌شود تا در آینده نزدیک تعداد زیادی از فارم‌های مرغ‌داری از فعالیت دست بکشند و این‌ امر را بارها با مسؤلان محلی در میان گذاشتیم، اما علاقه‌ی به حل این مسئله ندارند.

مسئولان امنیتی هرات، باج‌گیری، توسط برخی از ماموران امنیتی را رد نمی‌کنند اما می‌گویند با مامورانی خاطی برخورد خواهند کرد.

عبدالاحد ولی‌زاده سخنگوی پولیس هرات می‌گوید از ابتدای سال جاری تاکنون دست‌کم ۲۵ تن از ماموران امنیتی را به جرم‌های مختلف از جمله اخاذی دستگیر کرده اند.

با این اوصاف مشکلات فارم‌داران و تولیدکنندگان گوشت و تخم مرغ تنها به باج‌گیری‌های نیروهای امنیتی خلاصه نمی‌شود. ضیاء الحق رحمانی رئیس اتحادیه فارم‌های مرغ‌داری هرات، واردات گوشت مرغ بی‌کیفیت و غیر معیاری بودن شماری از فارم‌های مرغ‎‌داری را از دیگر مشکلات سد راه صنعت مرغ‌داری عنوان می‌کند.

هم‌زمان مسئولان اداره اتاق‌های تجارت و صنایع هرات می‌گویند نظارت جدی مبنی بر واردات از مرزها وجود ندارد. سعد خطیبی رئیس اتاق‌های تجارت و صنایع هرات می‌گوید از مرز اسلام قلعه روزانه گوشت مرغ بی‌کیفیت وارد این ولایت می‌شود.

به باور کارشناسان امور اقتصادی، تاکنون صنعت در کشور جا باز نکرده و یعقوب مشعوف کارشناس امور اقتصادی می‌گوید دولت در قسمت برنامه‌های صنعتی و پروژه‌های اقتصادی ضعیف عمل کرده است.

هم اکنون بیش از ۳ هزار فارم مرغ‌داری در هرات وجود دارد که شماری از آن‌ها تاکنون جواز فعالیت را از مرجع مشخص دریافت نکرده اند.

فارم‌های مرغ‌داری در هرات روزانه ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تخم مرغ تولید  و در ماه بیش از ۲/۱ میلیون قطعه مرغ تولید می‌کنند.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد