امروز در یک نشست خبری مسئولان اداره معادن هرات از افزایش عواید این اداره خبر داده و می‌گویند آنان توانسته اند ۵۱ میلیون افغانی را طی سال مالی ۹۶ از ۱۸ معدن فعال، به خزانه دولت واریز کنند. ضیاالحق پوپل، رئیس معادن و صنایع هرات می‌گوید این معادن شامل  ۱۰ معدن سنگ مرمر، ۶ معدن […]

امروز در یک نشست خبری مسئولان اداره معادن هرات از افزایش عواید این اداره خبر داده و می‌گویند آنان توانسته اند ۵۱ میلیون افغانی را طی سال مالی ۹۶ از ۱۸ معدن فعال، به خزانه دولت واریز کنند.

ضیاالحق پوپل، رئیس معادن و صنایع هرات می‌گوید این معادن شامل  ۱۰ معدن سنگ مرمر، ۶ معدن سنگ رخام، یک معدن ذغال ‌سنگ و یک معدن نمک که در ولایت غور موقعیت دارد، می‌باشد.

اما آن‌چه این اداره را نگران ساخته، ناامنی‌ها در برخی از مناطق معادن هرات است.

رئیس معادن هرات نبود امنیت و وسایل سروی معادن را یکی از چالش‌های سد راه اداره‌‌اش عنوان می‌کند.

آقای پوپل هم‌چنان می‌افزاید که مخالفان مسلح دولت هر از گاهی در اطراف معادن هرات گشت و گذار می‌کنند و بیشترین تهدیدات امنیتی متوجه مناطق معدن سنگ مرمر ولسوالی چشت هرات است.

با این‌حال بارها گزارش‌های در پیوند به باج دادن شرکت‌های قرارداد کنند‌ای استخراج معادن و مصئونیت جانی شان به مخالفان مسلح دولت به نشر رسیده است.

ضیاالحق پوپل رئیس اداره معادن هرات می‌گوید هر از گاهی طالبان مسلح وارد مناطق معادن هرات می‌شوند و کارمندان را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند، حتی در برخی مواقع کارمندان و ماشین‌‌آلات شرکت‌های استخراج کننده را با خود می‌برند.

او می‌گوید«برخی اوقات متشبثان کارمندان و یا وسایل و تجهیزات کارخانه معدن را به سرقت می‌برند و از همه بیشتر در ولسوالی چشت شریف که دارای سنگ مرمر است، مورد حمله سارقانه قرار می‌گیرد».

با این وجود اداره معادن هرات هشدار می‌دهد در صورتی‌که شرکت‌های قرارداد ‌کننده به طالبان باج بدهند، قرارداد شان را به حالت تعلیق در خواهند آورد و یا فسخ خواهند شد.

اما اداره  محلی هرات وجود گزارش‌‌ها از باج دادن تاجران و مسئولان شرکت‌های استخراج کننده معادن به طالبان مسلح را تأیید می‌کند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید بارها از تاجران و مسئولان شرکت‌های استخراج کننده معادن تقاضا شده تا به‌جای باج دادن به طالبان مسلح از نیروهای محافظت عامه برای تامین امنیت شان استخدام و استفاده کنند و با این کارشان در حقیقت از نیروهای امنیتی پشتیبانی می‌نماید و هم طالبان را حاشیه می‌رانند.

هرات از جمله ولایات غنی در بخش معادن در سطح کشور به شمار می‌‍رود. اما با آن‌که هرات بیشترین معادن را در خود جای داده، هم اکنون تنها ۱۸ معدن در این ولایت فعال می‌باشند.

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد