بسیاری از شهروندان با پول‌های دست‌داشته شان نمی‌توانند خرید نمایند و همواره از این ناحیه نگرانی خویش را بیان کرده‌اند. برخی از این شهروندان وقتی پول خویش را گرفته و به بانک مراجعه می‌نمایند، اما کارمندان بانک استدلال می‌نمایند که پول‌‌های شان هیچ‌گونه عیب ندارد و قابل استفاده می‌‌باشد. محمدعلی معاش خود  را از بانک […]

بسیاری از شهروندان با پول‌های دست‌داشته شان نمی‌توانند خرید نمایند و همواره از این ناحیه نگرانی خویش را بیان کرده‌اند.

برخی از این شهروندان وقتی پول خویش را گرفته و به بانک مراجعه می‌نمایند، اما کارمندان بانک استدلال می‌نمایند که پول‌‌های شان هیچ‌گونه عیب ندارد و قابل استفاده می‌‌باشد.

محمدعلی معاش خود  را از بانک می‌گیرد و برای تهیه کالاهای مورد نیاز خود بازار می‌رود، متوجه می‌شود که با این اسکناس‌ها سودا نمی‌دهند. برمی‌گردد بانک تا پول‌هایش را معاوضه کند، اما؛ کارمندان بانک برایش استدلال می‌کنند که پول های او مشکلی ندارند.

این شهروندان می‌گویند«ما وقتی از بانک پول اخذ می‌کردیم، آنان برخی پول‌های غیر قابل استفاده و مشخصات شان را برای ما نشان دادند، و برای ما پول‌های را دادند که برخی نوشته‌های کوچک و سیاهی در پول دیده می‌‌شد، اما زمانی‌که به بازار رفتیم هیچ‌مغازه‌داری پول ما را نمی‌گرفت، وقتی دوباره به بانک آمدیم، آنان استدلال می‌کردند که پول شان هیچ نوع مشکلی ندارد».

چرخه کار و کاسبی شهروندان پس از اتمام روند تبدیل پول های نامناسب به مشکل مواجه شده است.

از اول ماه جاری هفت نوع بانک‌نوت و اسکناس دارای سوراخ‌های تسلسلی، نقاشی شده، چرب‌زده، رنگ‌پُر، تیزاب خورده، شسته شده و یا پولی که با مارکر نوشته شده باشد، فاقد اعتبار و غیر قابل استفاده اعلان شد.

این نوع اسکناس‌ها در مدت هفت ماه توسط بانک‌های کشور تبدیل می‌شد، اما بعد از این مدت بسیاری از شهرندان با چالش جدی و اساسی گرفتار شده است و بانک‌های خصوصی هم تبدیل نمی‌کند.

در این میان شهروندان هرات مدعی اند که کسبه‌کاران پول‌های آن‌ها را که اندکی فرسوده شده باشد، قبول نمی‌کنند.

صبغت‌الله از مشکلات چند روز اخیر شان چنین می‌گوید«ما در این چند روز با مشکلات زیادی بنابر موجودیت پول‌های غیر قابل استفاده روبر هستیم، ما تمام‌ کارهای لازم را برای مشتری انجام می‌دهیم، وقتی می‌خواهیم قیمت شان را دریافت نماییم، با پول‌های غیر قابل استفاده مواجه می‌شویم که این امر به فعالیت روزمره ما سکته‌گی ایجاد کرده است».

انورشاه یوسفی مسئول ساحوی بانک‌ها در زون غرب کشور، اختلال و بطی شدن روند معاملات تجاران را پذیرفته و می‌گوید بیشتر پول‌های که در بازار مورد معامله قرار می‌گیرند؛ قابل استفاده اند و به ندرت پیش می‌آید که پول نامناسب نزد کسی باقی مانده باشد، اما با آن‌هم بانک مرکزی برای حل این مشکل اقدام کرده است.

در همین‌حال بهاالدین رحیمی رئیس اتحادیه صرافان هرات؛ عدم آگاهی شهروندان را مشکل اساسی عنوان می‌کند و می‌گوید صرافان به‌صورت سلیقه‌ای پول را از تجاران می‌گیرند.

آوازه‌های در میان تجاران و صرافان به گوش می‌رسد که گویا قرار است صرافان در اعتراض به این پروسه برای مدتی اعتصاب کاری کنند. که این امر به تنهایی می‌تواند کل بازار هرات را فلج سازد.

آقای رحیمی این نارضایتی‌ها را پذیرفته و می‌افزاید اعتصاب کاری نمی‌تواند مشکلی را حل بسازد بلکه حل این مسأله هم‌کاری همگانی را می‌طلبد.

پول‌های قابل استفاده و غیر قابل استفاده برای همه مشکل آفرین نشده است. بلکه تعدادی افراد سودجو از این چالش برای خود یک فرصت خلق کرده اند. آن‌ها در تبادله اسعار خارجی در قبال پول‌های مندرس افغانی، پول افغانی را کم‌تر از ارزش واقعی آن تبادله می‌کنند.

بر اساس قانون بانک‌نوت‌های‌که مندرس و یا فرسوده شده باشند، همیشه قابل تعویض می‌باشند، اما بانک‌نوت‌های‌که بر اساس معیار‌های تعریف شده بانک مرکزی غیرقابل استفاده اند، در صورت ارجاع به بانک، مصادره خواهند شد.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد