شماری از فعالان مدنی ولایت هرات از برپایی انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها در این ولایت استقبال کرده و از طرح دیجیتال‌سازی روند انتخابات خوشبین هستند. برخی از فعالان مدنی می‌گویند دیجیتال‌سازی روند برگزاری انتخابات می‌تواند گام مثبتی جهت زدودن تخطی‌ها و کاهش تقلب و فساد در انتخابات شود. سوسن بهبود‌زاده یک‌تن از فعالان مدنی […]

شماری از فعالان مدنی ولایت هرات از برپایی انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها در این ولایت استقبال کرده و از طرح دیجیتال‌سازی روند انتخابات خوشبین هستند.

برخی از فعالان مدنی می‌گویند دیجیتال‌سازی روند برگزاری انتخابات می‌تواند گام مثبتی جهت زدودن تخطی‌ها و کاهش تقلب و فساد در انتخابات شود.

سوسن بهبود‌زاده یک‌تن از فعالان مدنی هرات می‌گوید اگر حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات بتواند پلان برگزاری انتخابات را با وسایل الکترونیکی و به‌گونه دیجیتال پیاده سازد، یک گام مثبت جهت برگزاری  انتخابات شفاف برداشته است.

او می‌گوید: «اگر الکترونیک‌سازی انتخابات در افغانستان بتواند جواب مثبت بدهد، فکر می‌کنم هشتاد درصد از چالش‌ها حل می‌شود».

در همین‌حال شفیق بهروزیان یکی دیگر از فعالان مدنی هرات روند دیجیتال‌سازی انتخابات را برای داشتن انتخابات شفاف با نتیجه مطلوب تأثیرگذار می‌داند.

به باور آقای بهروزیان روند دیجیتال‌سازی کار انتخابات می‌تواند از تقلب‌ها بکاهد.

او می‌گوید: «تمام جهان از سیستم دیجیتال استفاده می‌نماید و افغانستان هم برای کاهش فساد و اعلان شدن نتیجه زودتر و شفاف، باید از این سیستم استفاده نماید».

اما نگرانی‌ها از عدم تأمین امنیت انتخابات نیز وجود دارد.

فعالان مدنی تهدیدهای امنیتی فراروی انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی را بزرگ‌ترین مشکل جهت برگزاری انتخابات شفاف می‌دانند.

خانم بهبودزاده می‌گوید؛ جو سیاسی و امنیتی حاکم مانع امیدواری صد در صدی جهت برگزاری انتخابات کاملا شفاف می‌شود.

او می‌گوید در شرایط سیاسی و امنیتی کنونی، ما زیاد امیدوار نیستیم که این پروگرام‌ها تطبیق و عملی شود».

به باور آقای بهروزیان نیروهای امنیتی و کمیسیون مستقل انتخابات باید در تأمین هر چه بهتر انتخابات تلاش‌های خود را انجام بدهند.

آقای بهروزیان می‌گوید«مهم‌ترین چالش سدراه تأمین امنیت است که شاید در برخی ولسوالی‌ها زورمندان محلی در انتخابات محلی نفوذ نمایند و در عین حال برای نخستین بار است که در افغانستان از سیستم دیجیتال استفاده می‌شود و راه‌های سوء استفاده وجود دارد».

در همین‌حال عبدالبدیع صیاد؛ کمیشنر و منشی کمیسیون مستقل انتخابات با ابراز نگرانی از نا امنی‌ها می‌گوید این کمیسیون سه توافق‌نامه را با وزارت داخله، وزارت دفاع و ریاست عمومی امنیت ملی جهت تأمین امنیت انتخابات به امضا رسانده است.

آقای صیاد می‌گوید نگرانی مردم قابل تأمل است، اما به مردم اطمینان می‌دهیم که نیروهای امنیتی تلاش همه‌جانبه خود را جهت تأمین امنیت انتخابات خواهند کرد و ما با نهادهای امنیتی توافق‌نامه‌های را جهت تأمین امنیت به امضا رساندیم.

گام‌های نخست برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی در حالی برداشته می‌شود که پارلمان کشور بیش از دو سال می‌شود به‌گونه غیرقانونی فعالیت می‌کند.

کمیسیون مستقل انتخابات تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی را ۱۶  سرطان سال ۱۳۹۷ اعلان کرده است.  .

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد