برات‌علی فدایی هروی، شاعر هراتی‌است که از ۱۲ سال به این طرف با بیماری‌های بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. ضعف اقتصادی او را مهلت نداده تا بیماری‌اش را درمان کند. در حال حاضر این شاعر ۸۸ ساله، از بیماری‌های قلبی، نفس تنگی و ناشنوایی رنج می‌برد. صدای لرزان، نفس‌های طولانی و عدم تعادل در […]

برات‌علی فدایی هروی، شاعر هراتی‌است که از ۱۲ سال به این طرف با بیماری‌های بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند.

ضعف اقتصادی او را مهلت نداده تا بیماری‌اش را درمان کند.

در حال حاضر این شاعر ۸۸ ساله، از بیماری‌های قلبی، نفس تنگی و ناشنوایی رنج می‌برد.

صدای لرزان، نفس‌های طولانی و عدم تعادل در رفتارش وضعیت نامناسب و غیرعادی او را آشکار می‌سازد.

قلمش کاغذ‎های زیادی را سیاه کرده است اما انگار دیگر از نویسندگی و شعرسرایی‎اش خبری نیست و درد و رنج همه‎اش را فلج کرده است.

از ۱۳ سالگی شروع به سرودن شعر کرد و ۷۵ سال است شعر می‎گوید. اما حالا دیگر مانند گذشته نه حوصله دارد و نه تاب‌وتوانی برای سرودن .

او دوازده سال است که با ضعف اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و بیماری‎های قلبی، نفس‎تنگی و کم‌شنوایی تاب و حوصله گفتن شعر را از او گرفته است.

سبک شعری‎اش تاکنون آمیخته‌ای از خراسانی و عراقی بوده و به گفته خودش در گذشته هر روز پنجاه بیت شعر می‎سرود و آماده می‎کرد که آن تعداد اکنون به پانزده بیت در روز کاهش یافته است.

او در قالب‌های مختلف مانند غزل، قصیده، قطعه، رباعی، مثنوی و غیره به‎عنوان‎های  انقلابی، اجتماعی، سیاسی و احساسی شعر گفته است.

مجموعه‎ای سروده‌هایش به بیش از ۹۰۰۰ بیت می‌رسد.

حریم راز، چکامه‎ها، راه روشن، و گنج در ویرانه چهار  اثریست که تا اکنون از وی به‎نشر رسیده است. اما دو اثر دیگرشان آماده چاپ است که تا اکنون هیچ نوع حمایت و تقدیری از سوی دولت نشده است.

در همین حال، جاوید زرغام آمر هنر و فرهنگ اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید که وزارت بودجه‌ای برای چاپ و نشر آثار نویسنده‌ها و شاعران اختصاص نداده است.

کارشناسان امور فرهنگی معتقد اند که حمایت و معرفی شخصیت‌های فرهنگی، سبب پیوند هنر گذشته با عصر نوین می‌گردد و کم‌مهری در قبال آنان از قدمت دستاوردهای آنان کاسته و عرصه را کم رنگ می‌سازد.

ولی‌شاه بهره آگاه امور فرهنگی می‌گوید: دولت مکلف است تا تسهیلات را در تمام ابعاد زندگی هنرمندان فراهم سازد.

نزدیک به دو دهه می‌شود که هیچ گونه اقدام موثری در برابر معرفی، چاپ و نشر آثار شاعران و نویسندگان از سوی دولت، صورت نگرفته است.

برات‌علی فدایی نمونۀ بارز شاعری است که تا کنون به استثنای کسب مدال افتخاری از سوی دولت دیگر هیچ هم‎کاری و مددی از دولت ندیده است.

توصیه‌اش به فرزندان خانواده شعر و ادب این است که سعی ورزند تا عقب‌ماندگی ۳۰ ساله عرصه ادب را برطرف کنند.

گزارشگر: بنفشه بینش

ویراستار: محمد احمدی

دسته بندی: فرهنگی, گزارش‌ها برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد