مسئولان اداره‌ی معادن هرات نسبت به نبود نیروی متخصص جهت شناسایی و استخراج معادن، اظهار نگرانی می‌کنند. به گفته‌ی آن‌ها ایجاد دیپارتمنت یا دانشکده‌‍ای برای شناسایی و استخراج معادن یک نیاز اساسی است. عبدالجمیل الیاسی رئیس اداره معادن هرات می‎گوید این اداره برای تثبیت و شناسایی ذخایر به نیروی متخصص نیاز دارد اما تا کنون […]

مسئولان اداره‌ی معادن هرات نسبت به نبود نیروی متخصص جهت شناسایی و استخراج معادن، اظهار نگرانی می‌کنند.

به گفته‌ی آن‌ها ایجاد دیپارتمنت یا دانشکده‌‍ای برای شناسایی و استخراج معادن یک نیاز اساسی است.

عبدالجمیل الیاسی رئیس اداره معادن هرات می‎گوید این اداره برای تثبیت و شناسایی ذخایر به نیروی متخصص نیاز دارد اما تا کنون هیچ دانشکده‌ای در دانشگاه هرات، برای پرورش نیروی متخصص ایجاد نشده است.

اقای الیاسی می‎گوید از سه سال به این طرف با وجود منظوری از سوی وزارت تا کنون این اداره موفق به داشتن دیپارتمنت در بیشتر دانشکده انجینیری دانشگاه و یا انستیتوت نشده است.

در همین حال مسئولان دانشگاه هرات می‎گویند مراحل اولیه و اساسی ایجاد دیپارتمنت “جیولوژی معدن” در بیشتر انجینیری جریان دارد.

عبدالله فایز رئیس دانشگاه هرات می‌گوید تا دو هفته دیگر کار نصاب تحصیلی دیپارتمنت معادن نهایی شده و پس از نظریات شورای علمی برای منظوری به وزارت تحصیلات عالی ارسال می‌شود.

او گفت احتمال دارد تا شش ماه آینده این دیپارتمنت منظور شود.

اما رئیس دانشگاه هرات نبود کادر متخصص و یا ماستر را به عنوان یک مشکل اساسی یاد می‌کند و می‌گوید که هرگاه دانشگاه بتواند این کادر را تکمیل کند، به زودی دانشجو خواهد پذیرفت.

از سوی دیگر، آگاهان امور، وجود افراد متخصص و معدن‌شناس را یک نیاز اساسی می‌دانند و معتقدند که هر گاه معادن باز نشده استخراج شود، می‎تواند جامعه را تا سده‌های متمادی بی نیاز بسازد.

داکتر عبدالغنی خسروی می‌گوید؛ نبود نیروی متخصص در کشور سبب می‌شود تا ما برای پیش‌برد امور به افرادی از سایر کشورها نیازمند باشیم.

به گفته‌ی او ایجاد، تجهیز و تمویل شعبه معدن‌شناسی در دانشگاه هرات  یک نیاز اساسی است و می‌گوید این امر می‎تواند از وابستگی و مصارف اضافی جلوگیری کند.

هرات از جمله ولایاتی است که تمام عناصر خانواده معادن و فلزات در آن موجود است.

مس، سرب، طلا، نقره، آهن، ذغال، نمک، جست المونیم، گچ، سنگ مرمر و رخام و سیماب عناصری اند که تاکنون کشف شده اند.

بر اساس سروی‌های انجام شده، موجودیت ۲۲ معدن در ولسوالی‌های هرات تثبیت شده است.

گزارشگر: بنفشه بینش

 

دسته بندی: اجتماعی, فرهنگی, گزارش‌ها, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد