در پی حمله انتحاری خونین شام روز گذشته در مسجد جوادیه در منطقه بکرآباد هرات، تاکنون دست‌کم ۳۰ تن کشته و بیش از ۶۰ تن دیگر زخمی شده‌ اند. بر روی تکه‌های گوشت سیاه شده و سوخته و کفش‌های خون‌آلود، هم‌چنان قدم گذاشتم و به سراغ جوانی رفتم که او نیز شوک‌زده است که چه‌گونه […]

در پی حمله انتحاری خونین شام روز گذشته در مسجد جوادیه در منطقه بکرآباد هرات، تاکنون دست‌کم ۳۰ تن کشته و بیش از ۶۰ تن دیگر زخمی شده‌ اند.

بر روی تکه‌های گوشت سیاه شده و سوخته و کفش‌های خون‌آلود، هم‌چنان قدم گذاشتم و به سراغ جوانی رفتم که او نیز شوک‌زده است که چه‌گونه از این حمله جان به‌سلامت برده است.

این جوان می‌گوید: «به حیات مسجد قدم می‌زدم که دو فرد انتحاری همراه با فیر تفنگ وارد مسجد شد و مردم سجده آخر را به‌جا می‌‌آوردند که مورد اصابت قرار گرفتند، زمانی‌که مرمی‌شان تمام شد، به داخل مسجد انتحاری خود را انفجار کردند».

این حمله حوالی ساعت هشت شام روز گذشته زمانی به‌وقوع پیوست که شماری زیادی از مردم در صف نماز ایستاده بودند.

نمازی که با ورود دو فرد انتحارکننده؛ رنگ و بوی خون به خود گرفت.

مردان انتحارکننده ابتدا نمازگزاران را به‌ گلوله بستند و سپس مواد همراه خود را در میان نمازگزاران منفجر کردند.

گوشه‌ی مسجد جوان زخمی شده‌ی را یافتم که با چشمان پر از اشک به در و دیوارهای خون‌آلود مسجد نگاه می‌کرد و ناله می‌کرد.

او چنین ناله می‌کرد: «نماز رو به اتمام بود که دو فرد به مسجد داخل شد و نگهبانان مسجد را کشتند و مردم را به رگبار بستند و بعداً مواد انفجاری را میان مردم منفجر کردند».

حالا تازه‌ترین آمار مسئولان شفاخانه حوزوی هرات تعداد کشته شده‌ها را ۳۰ تن و زخمی‌ها را به بیش از ۶۰ تن اعلان کردند.

محمد عارف شهرام رئیس شفاخانه حوزوی هرات وضیعت صحی ۱۰ تن از زخمی‌ها را وخیم عنوان می‌کند.

از سوی هم عبدالاحد ولی‌زاده سخنگوی پولیس هرات می‌گوید این حمله توسط دو فرد انتحارکننده صورت گرفت و تیم تحقیق در حال بررسی هستند.

این در حالی‌ست که کمتر از دوماه پیش، انفجاری در مقابل دروازه شمالی مسجد جامع هرات، جان ۷ نفر را گرفت و ۱۶ تن دیگر را هم زخمی ساخت.

با این‌حال مهدی حدید رئیس کمیته امنیتی شورای ولایتی هرات می‌گوید مسئولان امنیتی پوسته حوزه سوم، هم‌اکنون تحت نظارت قرار دارد.

او می‌گوید: «بزرگان هرات این مسئله را جدی گرفتند و تمام مسؤلان و منصوبان حوزه سوم بازداشت شده اند و تحت بررسی قرار دارند».

با این‌حال آقای حدید نماینده مردم در شورای ولایتی هرات می‌گوید از دوسال به این‌طرف، همواره گزارش‌های مبنی بر هدف قرار گرفتن علما و مساجد به آن‌ها رسیده بود.

از یک‌سال به این‌طرف، این ششمین حمله بر مساجد و عالمان دین در ولایت هرات به‌شمار می‌رود.

این حمله در حالی صورت می‌گیرد که مسئولان امنیتی هرات از کشف و ضبط یک موتر مملو از مواد منفجره‌ خبر می‌دهند.

آن‌ها می‌گویند این موتر در منطقه پارک ترقی هنگامی توقف داده شد که راننده آن در ابتدا اقدام به فرار کرد، اما توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده است.

گزارشگر: قدرت الله حمیدی

ویراستار: محمد احمدی

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد