دوشنبه هفته گذشته بود که پولیس هرات از کشف و ضبط حدود بیست تُن محموله مواد کیمیاوی خبر داد که این محموله‌ی مواد کیمیاوی به ارزش ۱۰ میلیون دلار بود . بر اساس خبرنامه پولیس هرات این محموله که قرار بود به ولایت‌های جنوبی افغانستان منتقل شود در ناحیه پنجم شهر به‌دست پولیس افتاد. در […]

دوشنبه هفته گذشته بود که پولیس هرات از کشف و ضبط حدود بیست تُن محموله مواد کیمیاوی خبر داد که این محموله‌ی مواد کیمیاوی به ارزش ۱۰ میلیون دلار بود .

بر اساس خبرنامه پولیس هرات این محموله که قرار بود به ولایت‌های جنوبی افغانستان منتقل شود در ناحیه پنجم شهر به‌دست پولیس افتاد.

در خبرنامه آمده است که مدیریت پولیس مبارزه با مواد مخدر قومندانی امنیه هرات، یک محموله‌ای مواد کیمیاوی را که از آن بخاطر تهیه و پروسس مواد مخدر استفاده می‌شود، در ناحیه پنجم ولایت هرات مقابل ترمینال کشف کردند”.

تا این‌جای کار این فقط یک خبر بود و دستاوردی برای پولیس هرات، اما سؤال باقی مانده، چگونگی وارد شدن این محموله به شهر هرات بود؟

عبدالاحد ولی‌زاده سخنگوی فرماندهی پولیس هرات به رادیو معراج گفته بود که این محموله از بندر اسلام قلعه وارد گمرک شده و سپس وارد هرات شده است.

رایزنی‌ها درباره چگونگی ورود این محموله از گمرک در حالی‌که غیرقانونی نیز بود، تا امروز جریان داشت.

امروز عبدالرحمن رحیمی رییس اداره گمرک هرات طی یک کنفرانس خبری به پاسخ این پرسش که چگونه محموله بیست تُنی غیرقانونی از گمرک گذشته جواب داد.

آقای رحیمی مقصر اصلی این مسئله را اداره نُرم و استندرد در بندر اسلام قلعه دانست و ادعا کرد که گمرک هرات در این رابطه هیچ مسئولیتی نداشته و ندارد.

گفته‌های آقای رحیمی  در حالی‌ست که عبدالواسع خادمی سرپرست آمریت اداره نُرم و استندرد ملی هرات در تماس تلفنی به رادیو معراج، ادعاهای آقای رحیمی را بی‌اساس خوانده و افزود که رییس گمرک هرات صلاحیت‌های خود را نمی‌فهمد و این اداره آغشته با فساد است.

با این‌که اتهام‌زنی‌ها میان ادارات نُرم و استندرد و گمرک هرات ادامه دارد، اما نفس حرف این است که یک محموله‌ی بزرگ و البته غیر قانونی از زیر نظر این دو اداره گذشته است.

مهدی حدید مسئول کمیته امنیتی شورای ولایتی هرات مقصر اصلی این مسئله را ریاست گمرک هرات را دانسته و این اداره را آغشته به‌فساد می‌داند.

آقای حدید احتمال ورود چنین محموله‌های را در گذشته نیز تأیید کرده و می‌گوید سهل انگاری و فساد موجود در این اداره‌ها باعث رونق کار و بار قاچاق‌بران و تولیدکنندگان مواد مخدر شده است.

این اتهام‌زنی‌ها و انداختن بارِ مسئولیت بین دو اداره گمرک هرات و نُرم استندرد در حالی‌ست که گزارش‌ها می‌رساند از چندین ماه به این‌سو اسکینرهای موجود در گمرک نیز از کار افتاده اند.

به گفته جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات این مسئله باعث افزایش فساد نیز شده است.

بارها خبرهایی مبنی بر موجودیت فساد در گمرک هرات به‌گوش رسیده است؛ هر چند مسئولیت کشف حقایق در مورد این‌بار غیرقانونی وظیفه‌ی نیروهای کشفی است اما این اولین‌باری است که چنین موضوعی در هرات خبرساز می‌شود.

گزارشگر: محمد احمدی

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد