قرار است به‌زودی کالاهای صادراتی هرات از طریق هوا به هندوستان انتقال یابد. در حالی‌که انتقال کالاهای تجاری در گذشته هر کیلو ۴۸ سنت آمریکایی هزینه بر می داشت، اکنون از طریق خطوط هوایی هر کیلو به ۲۰ سنت کاهش یافته است. سعد خطیبی رییس اتاق تجارت و صنایع هرات می‌گوید در گذشته با توجه […]

قرار است به‌زودی کالاهای صادراتی هرات از طریق هوا به هندوستان انتقال یابد.

در حالی‌که انتقال کالاهای تجاری در گذشته هر کیلو ۴۸ سنت آمریکایی هزینه بر می داشت، اکنون از طریق خطوط هوایی هر کیلو به ۲۰ سنت کاهش یافته است.

سعد خطیبی رییس اتاق تجارت و صنایع هرات می‌گوید در گذشته با توجه به زمینی بودن راه،  هزینه و زمان زیادی دربر می‌گرفت تا کالاهای صادراتی به مقصد برسد.

آقای خطیبی می‌گوید: “راه‌های زمینی هزینه‌بر و طولانی بود و در سال جاری و آینده صادرات ما به هندوستان افزایش خواهد یافت”.

حجم عمومی صادرات افغانستان در کل بین ۳۷۴-۵۸۵  میلیون در نوسان است که میانگین آن حدود ۴۵۰ میلیون دالر در سال می‌شود.

در حالی‌که واردات رسمی و غیر رسمی کشور بیش از ۱۰ میلیارد دالر در سال است.

با این‌حال آذرخش حافظی رییس روابط بین‌الملل اتاق‌های تجارت و صنایع کشور می‌گوید اقتصاد کشور زمانی می‌تواند قابل قبول باشد که میزان  تولیدات ناخالص آن زیاد باشد.

او از دولت می‌خواهد برای رشد بیشتر صادرات تلاش بنیادی نماید.

او می‌گوید: “تا ابد ما نمی‌توانیم گدایی نماییم، نقش صادرات خیلی بارز است و ما بارها از دولت خواستیم که اداره ملی رشد صادرات افغانستان را بسازند و حدود مناسبات دولت با بخش خصوصی و حمایت متقابل را اعلان نمایند، آن زمان نظر به ظرفیت داخلی ما می‌توانیم صادرات قابل ملاحظه داشته باشیم”.

در همین‌حال محمد اعظم عظیمی رییس میدان‌هوایی هرات می‌گوید آن‌ها آمادگی‌های لازم برای انتقال کالاهای تجارتی را دارد.

او در مورد امنیت این بخش برای تاجران اطمینان می‌دهد و می‌گوید: “هر زمانی‌که تجار ما بازار طرف مقابل را به‌دست بیاورند و به ما شریک بسازند و بر اساس قراردادی که صورت گرفته، اجناس و اموال از هرات به کشور مربوطه انتقال داده خواهد شد”.

در همین‌حال شماری از تاجران  با استقبال از انتقال کالا از راه هوا می‌گویند که  پیش از آنان مجبور بودند کالاهای تجارتی شان را از راه پاکستان صادر کنند.

بسته شدن موقتی مرز پاکستان و افغانستان و هزینه‌ی زیاد آن مشکلات زیادی را برای تاجران ایجاد می‌کرد.

این تاجران می‌گویند خطوط هوایی سهولت‌های زیادی را برای شان ایجاد کرده است.

آنان می‌گویند: “ما قبلاً صادرات زیادی همرای هندوستان داشتیم که از طریق پاکستان اجرا می‌شد و پاکستان مشکلات زیادی برای ما خلق می‌کرد، مصارف بسیار هنگفت بود، اکنون برای تاجر و عموم مملکت خوب می‌باشد”.

کالاهای تجارتی کشور در حال حاضر به ۹۸ کشور جهان صادر می‌شود.

۲۷ ماه جوزا بود که برای نخستین‌بار فعالیت دهلیز هوایی میان افغانستان و هندوستان آغاز شد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد