امروز مسئولان محلی هرات در یک نشست خبری رسماً خبر به تعلیق در آمدن وظایف چهار کارمند اداره شهر‌داری را با رسانه‌ها شریک ساختند. جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید افرادی که به اتهام فساد کارشان به حالت تعلیق در آمده از کارمندان ارشد اداره شهرداری هستند. او می‌گوید: “در اثر بررسی‌های هیأت که از […]

امروز مسئولان محلی هرات در یک نشست خبری رسماً خبر به تعلیق در آمدن وظایف چهار کارمند اداره شهر‌داری را با رسانه‌ها شریک ساختند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید افرادی که به اتهام فساد کارشان به حالت تعلیق در آمده از کارمندان ارشد اداره شهرداری هستند.

او می‌گوید: “در اثر بررسی‌های هیأت که از سوی مقامات مرکزی توظیف شده بود، وظایف چهار تن از کارمندان ارشد اداره شهرداری هرات به حالت تعلیق در آمده است و روند بررسی هم‌چنان ادامه دارد”.

هم‌چنان مسئولان محلی هرات می‌گویند که از چندی پیش و با آمدن هیأت از مرکز به منظور بررسی اوضاع کاری اداره شهرداری، یافته‌های شان نشان داده است که چهار تن از کارمندان ارشد این اداره به فساد متهم هستند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات هم‌چنان می‌افزاید که از یک‌‎سال به این طرف دوسیه‌ی بیش از ۱۷۰ تن از رؤسا، مدیران و کارمندان ادارات که به فساد اداری متهم هستند مورد پیگیری قرار گرفته است.

او می‌‌گوید: “هیأت که توظیف شده بود، گزارش مجموعی خویش را تدوین کرده و به ریاست جمهوری هم ارائه کرده و بنابر تعهدی که از سوی مقامات مرکزی برای ما وجود دارد، در تمام سطوح مبارزه با فساد اداری صورت می‌گیرد”.

موجودیت فساد اداری و عدم درایت در مبارزه با آن، همواره از انتقادهای شهروندان نسبت به اداره‌ی محلی بوده.

با این‌حال برخی از اعضای شورای ولایتی هرات با انتقاد شدید می‌گویند که برچیدن افراد فاسد در رده‌های پایین دردی را دوا نمی‌کند.

توریالی طاهری معاون شورای ولایتی هرات می‌گوید که دستگیری افراد فاسد در رده‌های بلند در توان اداره محلی نیست.

او می‌گوید: “ببینید چندین‌بار هیأت از مراکز عایداتی ولایت هرات بازدید کرد و نتیجه منفی داشتند، اما هیچ مقام بلند رتبه دستگیر و به پنجه قانون سپرده نشد، مأمو پایین رتبه‌ای که به فساد آغشته هستند، به محکمه معرفی می‌شوند، تا زمانی‌که افراد بلند رتبه که به کرسی‌های عایداتی تکیه زده اند، به پنجه قانون سپرده نشوند، فساد از بین نخواهد رفت و مبارزه با فساد بی‌فایده خواهد بود”

با این وجود کارشناسان امور بر این باورند، فساد کنونی که حال در ادارات دولتی وجود دارد طی سال‌های پسین بی‌پیشینه بوده است.

دکتر احمد غنی خسروی آگاه امور می‌گوید که دستگیری افراد فاسد در رده‌های پایین می‌تواند زنگ خطری باشد برای افراد بلند رتبه.

آقای خسروی می‌گوید: “وقتی یک فرد به اتهام فساد از یک اداره به محکمه معرفی می‌شود، این امر باعث می‌شود که دیگران هم پای خویش را پیش بگذارد و اگر هیچ پرسان وجود نداشته باشد، به صورت طبیعی روز به روز فساد بیشتر می‌شود و فساد که امروز وجود دارد در گذشته وجود نداشت”.

با این‌حال به تازگی اداره محلی هرات از مبارزه جدی با افراد فاسد در ادارات دولتی خبر می‌دهند.

چند روز قبل مدیر اجرائیه‌ی ولسوالی گذره‌ی هرات به اتهام اخذ ۱۵ هزار دالر رشوه از سوی نیروهای امنیت ملی بازداشت شد.

ویراستار: محمد احمدی

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد