مسئولان اداره‌ی صحت عامه می‌گویند برخی کلینیک‌های درمانی خصوصی معتادان با استفاده از روش‌های غیر اصولی با جان بیماران بازی می‌کنند. شکایت‌ها از مراکز درمانی خصوصی بحث تازه‌ای نیست. حداقل در همین چند سال گذشته بارها شهروندان از ناحیه‌ی برخی از این مراکز صدمه دیده اند. اما حالا شکایت‌ها از مراکز ترک اعتیاد افزایش یافته […]

مسئولان اداره‌ی صحت عامه می‌گویند برخی کلینیک‌های درمانی خصوصی معتادان با استفاده از روش‌های غیر اصولی با جان بیماران بازی می‌کنند.

شکایت‌ها از مراکز درمانی خصوصی بحث تازه‌ای نیست.

حداقل در همین چند سال گذشته بارها شهروندان از ناحیه‌ی برخی از این مراکز صدمه دیده اند.

اما حالا شکایت‌ها از مراکز ترک اعتیاد افزایش یافته است.

عبدالحکیم تمنا رییس صحت عامه هرات با تأیید عملکرد نادرست برخی از کلینیک‌های خصوصی می‌گوید به تازگی بیماری که معتاد به مواد مخدر بوده بر اثر شکنجه در یکی از این کلینیک‌ها جان باخته است.

او می‌گوید: “درمان از وظایف تخصصی صحت عامه است و این حق را به کسی دیگه نمی‌دهد، اگر کسی به درمان اقدام می‌نماید، باید مجوزها و استاندردهای صحت‌عامه را داشته باشد

آن‌گونه که آقای تمنا می‌گوید در شماری از این مراکز درمانی معتادان و بیماران با شیوه‌هایی چون شکنجه، حبس، آب سرد و حتی لت و کوب درمان می‌شوند.

او می‌گوید درمان تنها مخصوص اداره‌ی صحت عامه است و انجمن‌هایی که زیر نام کلینیک‌های خصوصی به درمان معتادان می‌پردازند بدون مجوز از صحت عامه حق تداوی را ندارند.

تمنا می‌گوید به‌زودی این اداره ۱۶ مرکز درمانی غیر مجاز ترک اعتیاد را بسته خواهد کرد.

او می‌گوید: “حدود شانزده مرکز ترک اعتیاد که به‌صورت غیر قانونی فعالیت داشت به توافق نظر مردم و صحت عامه بسته شدند، چون آنان از روش‌های لت و کوب، حبس و آب سرد برای درمان استفاده می‌کردند که خلاف حقوق‌بشری بود”.

با توجه به نفوس روز افزود معتادان و کم‌بود مراکز درمانی برای این بیماران در هرات نگرانی‌ها هر روز نسبت به وضعیت معتادان بیشتر می‌شود.

در حال حاضر ۳۷۵ بستر برای درمان معتادان وجود دارد.

مراکزی که با در نظر داشت بیش از ۶۰ هزار معتاد بسیار ناچیز است.

با این‌حال رییس صحت عامه‌ی هرات از احداث یک شفاخانه‌ی دو صد بستری برای درمان معتادان خبر می‌دهد.

در حال حاضر غوریان و گذره تنها دو ولسوالی هستند که مراکز درمانی برای معتادان دارند.

گزارشگر: عاطفه علی‌زاده

ویراستار: محمد احمدی

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد