مستوفیت هرات در شش ماه اول سال مالی توانسته یک میلیارد و ۶۷۶ میلیون افغانی عواید داشته باشد،  در حالی‌که این رقم در سال گذشته یک میلیارد و  ۴۴۵ میلیون افغانی بود. تفاوت این ارقام  ۲۳۱ میلیون افغانی است که دقیقاً ۱۶  درصد نسبت به سال گذشته  افزایش را نشان می‌دهد . میرویس حبیب‌زاده رییس […]

مستوفیت هرات در شش ماه اول سال مالی توانسته یک میلیارد و ۶۷۶ میلیون افغانی عواید داشته باشد،  در حالی‌که این رقم در سال گذشته یک میلیارد و  ۴۴۵ میلیون افغانی بود.

تفاوت این ارقام  ۲۳۱ میلیون افغانی است که دقیقاً ۱۶  درصد نسبت به سال گذشته  افزایش را نشان می‌دهد .

میرویس حبیب‌زاده رییس مستوفیت هرات بهره‌گیری از سیستم‌های الکترونیکی و استخدام کارمندان را عامل اصلی این افزایش می‌خواند.

او می‌گوید: “تلاش و کوشش کارمندان اداره مستوفیت هرات،  تطبیق ماده‌های ۷۴ و ۷۵ و ایجاد اصلاحات در سنجش تسهیل مالی وسایط باری بود و ما در بخش عواید خود از وسایل پیشرفته‌ جهانی استفاده می‌نماییم که خیلی شفاف و بدون سواستفاده می‌باشد”.

با توجه به عواید برخی از ادارات درآمد‌زای هرات، این  ولایت هر سال  چندین میلیارد افغانی را به خزانه‌ی دولت واریز می‌کند.

اما آیا این ازدیاد عواید توانسته روی  پروژه‌های انکشافی این ولایت تأثیر مثبت و موثری بگذارد؟

قدیر صالحی آگاه امور می‌گوید: “در سایر ولایات با قلدوری، زور و یا تظاهرات حق خویش را می‌گیرند، اما در هرات به‌جای این‌که پاداش قانونی بدهد، هرات را نادیده می‌گیرد”.

به‌باور کارشناسان عوایدی که سالانه  به خزانه‌ی دولت واریز می‌شود، در راستای سیاست مصرف می‌شود و این امر سبب می‌شود تا در اقتصاد مردم هیچ تأثیر مثبتی ایجاد نگردد.

یعقوب مشعوف آگاه اقتصادی می‌گوید اگر دولت با توجه به ابزاری که در دست دارد، این عواید را روی پروژه‌های بلند‌مدت سرمایه‌گذاری کند، می‌تواند نتیجه‌ی مطلوبی به‌دست آورد.

او می‌گوید: “دولت‌مردان نظر به ابزاری که در دست دارد، باید در قسمت پروژه‌های زیربنایی تغییرات به‌وجود بیاورد”.

در همین‌حال مقام‌های محلی می‌گویند اجرای طرح‌ها و پروژه‌‎های انکشافی نسبت به گذشته تغییر کرده است.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید در گذشته تیم‌های بازسازی ولایتی و برخی نهادی‌های بین‌المللی با توجه به بودجه‌ای که در اختیار داشتند می‌توانستند قسمتی از شهر را بازسازی کنند.

اما حالا این بودجه باید از طریق دولت به ولایات انتقال داده شود.

با این‌حال او می‌گوید آن‌ها برنامه‌هایی دارند که در صورتی ‌که از سوی مرکز پذیرفته شود، می‌تواند برای هرات مؤثر باشد.

او می‌گوید: “ما در دوسال اخیر برنامه‌های را جهت معرفی اولویت‌ها به ادارات و سهیم ساختن ادرات محلی در بخش پروژه‌سازی و بودجه سازی روی‌دست داریم، اگر این طرح پذیرفته شود، می‌تواند در انکشاف ولایات کمک نماید”.

جمع‌آوری مالیات از مالیه‌‎دهندگان، جمع‌آوری پول کرایه و یا اجاره‌ی املاک دولتی به مشتریان و تعرفه‌های پاسپورت، منابع درآمدزا مستوفیت هرات را تشکیل می‌دهند.

این در حالی‌ست که  به‌باور برخی آگاهان  بی‌توجهی دولت سبب شده تا کار برخی از پروژه‌ها در وقت معینه‌شان تکمیل نگردد.

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد