حدود شش ماه از شروع سال مالی می‌گذرد، رئیس اداره مستوفیت هرات می‌گوید از ۷ میلیارد افغانی بودجه این ولایت، تنها یک میلیارد و ۱۱۹ میلیون آن‌را دریافت کرده اند. معضل مصرف نشدن بودجه انکشافی وزارت‌خانه‌ها در کشور موضوع تازه‌ای نیست. دست‌کم چندین سال است که در میانه‌ سال یا حداقل در شش ماه دوم […]

حدود شش ماه از شروع سال مالی می‌گذرد، رئیس اداره مستوفیت هرات می‌گوید از ۷ میلیارد افغانی بودجه این ولایت، تنها یک میلیارد و ۱۱۹ میلیون آن‌را دریافت کرده اند.

معضل مصرف نشدن بودجه انکشافی وزارت‌خانه‌ها در کشور موضوع تازه‌ای نیست.

دست‌کم چندین سال است که در میانه‌ سال یا حداقل در شش ماه دوم سال مالی مشخص می‌شود که وزارت‌خانه‌ها و شعبه‌ی دوم‌شان در ولایت‌ها نتوانسته‌ اند بخش اعظم بودجه انکشافی خود را به مصرف برسانند.

دقیقاً آن وقت است که وزارت‌خانه و ادارات بدون توجه به پیامدهای منفی آن سعی می‌کنند بودجه را به صورت عاجل و در هر امری که امکان داشته باشد، به مصرف برسانند تا میزان معین شده را بتوانند تکمیل کنند.

ادارات هرات نیز از این امر مستثنا نمی‌باشد، سال گذشته از ۹ میلیارد افغانی بودجه‌ی تخصیص یافته تنها ده درصد آن به مصرف رسید که این خود در کاهش بودجه در سال روان بی‌تاثیر نبود.

حالا نیز با این که شش ماه از سال مالی می‌گذرد، میرویس حبیب‌زاده مستوفی هرات از دریافت تنها یک میلیارد افغانی خبر می‌دهد.

او می‌گوید: “تاکنون که شش ماه از سال مالی می‌گذرد، از هفت میلیارد افغانی حدود یک میلیارد و ۱۱۹ میلیون آن به ما رسیده است که دست‌کم ۶۹ فیصد آن به مصرف رسیده است”.

سال مالی در کشور از اول ماه جدی هر سال آغاز و در سی‌ام ماه قوس سال بعدی به پایان می‌رسد.

با این‌حال آقای حبیب‌زاده خوش‌بین است که در  شش ماه بعدی سال مالی بودجه انکشافی گراف بالاتری داشته باشد.

او می‌گوید ادارات باید برای بدست آوردن بودجه اختصاص یافته به هرات، تلاش بیشتری نمایند ” در جلسات متعدد با والی هرات و حتی به واسطه نامه‌های رسمی این چالش را با والی در میان گذاشتیم و خواهان آن شدیم که این موضوع را پیگیری نماید”.

در همین‌حال مقام‌های محلی هرات عدم انتقال بودجه انکشافی را عامل کُندی روند کار پروژه‌های انکشافی می‌دانند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید آن‌ها از وزارت‌خانه‌ها و ادارات می‌خواهند تا در روند انتقال بودجه تلاش بیشتری نمایند.

او می‌گوید اگر بودجه به موقع به دسترس ادارات هرات قرار گیرد، هیچ مانعی در مصرف آن وجود ندارد.

این در حالی‌ست که سال گذشته ۱۶ وزیر به‌خاطر مصرف کمتر از ۷۰ درصد بودجه انکشافی از سوی مجلس استیضاح شدند که در نهایت ۷ وزیر برکنار و ۹ وزیر در سمت‌های شان باقی ماندند.

مصرف نشدن بودجه‌ی انکشافی سبب شد تا روند تطبیق قسمت زیادی از پروژه‌ها با مشکل مواجه شوند.

در همین‌حال هم‌کارم عاطفه علی‌زاده گفتگویی داشته با جاوید تقی‌پور آگاه مسایل اقتصادی؛ نخست از او پرسیده که چه دلایلی سبب می‌شود تا وزارت‌خانه‌ها و اداره‌های مربوط آن‌ها در هرات در مصرف بودجه‌ی انکشافی خود ناکام بمانند؟

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد