ظاهراً دیده می‌شود که منفعل بودن مسئولان در هرات طالبان را به حدی جسارت بخشیده است که از هیچ فرصتی برای گرفتن پول از مردم دریغ نمی‌کنند. این گروه حتا در جوازهایی که برای کارگران در بدل ۵۰۰ افغانی در ولسوالی غوریان صادر می‌کند شماره تلفن مسئول کمیسیون نظامی خویش را درج کرده است. اما […]

ظاهراً دیده می‌شود که منفعل بودن مسئولان در هرات طالبان را به حدی جسارت بخشیده است که از هیچ فرصتی برای گرفتن پول از مردم دریغ نمی‌کنند.

این گروه حتا در جوازهایی که برای کارگران در بدل ۵۰۰ افغانی در ولسوالی غوریان صادر می‌کند شماره تلفن مسئول کمیسیون نظامی خویش را درج کرده است.

اما در شرایطی که طالبان روز به روز قدرت بیشتری در هرات پیدا می‌کنند شورای ولایتی نیز می‌گوید تلاش‌های آن‌ها برای به حرکت واداشتن مسئولان امنیتی به جایی نرسیده است.

داکتر نور احمد حیدری عضو شورای ولایتی هرات ضمن تایید صدور این جوازها در ولسوالی غوریان هرات می‌گوید که تاکنون طالبان بیش از یک میلیون افغانی پول از مردم جمع‌آوری کرده اند.

او می‌گوید: “چند روز پیش در ولسوالی غوریان سفر داشتم و حدود دو روز با مردم گفتگو داشتم و مردم می‌گفتند که طالبان از پروژه‌های همبستگی ملی، بنام ذکات، عُشر و بهانه‌های گوناگون از مردم پول جمع‌آوری می‌نماید”.

کامران علی‌زایی رئیس شورای ولایتی هرات نیز می‌گوید از این موضوع نگران است و می‌گوید که غفلت و کم‌کاری نیروهای امنیتی در امر سرکوب گروه‌های مخالف مسلح دولت سبب جسور شدن گروه‌های طالبان در ولسوالی‌ها شده است.

آقای علی‌زایی می‌گوید: “نفوذ و حاکمیت طالبان هر ماه فرق می‌کند و تسلط آنان بر مناطق مختلف افزوده می‌شود و مردم را از دولت روگردان می‌نمایند”.

طالبان همواره از مواشی گرفته تا محصولات زراعتی، علف‌چرها و حالا هم به تازه‌گی از جمع‌آوری گیاهان صحرایی نیز از مردم بنام عُشر و زکات پول جمع‌آوری می‌کنند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات هم با تایید این موضوع می‌گوید که طالبان نه تنها عُشر و زکات جمع‌آوری می‌کنند، بلکه نیروی جوان را جذب صفوف خود می‌کنند.

او می‌گوید: “نیروهای هراس‌افگن و تروریستی در ولسوالی‌های گوناگون ولایت هرات به انواع مختلف باعث آزار و اذیت شهروندان می‌شوند و جمع‌آوری پول تحت نام ذکات و عُشر تازه‌گی ندارد، اما نیروهای امنیتی ما آماده‌گی این را دارند که تروریستان را از ولسوالی‌ها بیرون نمایند”.

اما با آن‌که از چند روز به این طرف در صفحات اجتماعی شب‌نامه‌ای که گروه‌های طالبان در ولسوالی غوریان پخش کرده اند گویا هنوز هم  مسئولان امنیتی از این موضوع اطلاع حاصل نکرده اند.

با این‌حال عبدالاحد ولی‌زاده سخنگوی فرماندهی پولیس هرات با رد این ادعاها می‌گوید که در ولسوالی‌های دور دست هیچ‌گونه تهدید امنیتی وجود نداشته و نیروهای امنیتی در کمین مخالفان مسلح دولت هستند.

او می‌گوید: “طالبان با شایعه‌های همانند نشر شب‌نامه می‌خواهند باعث تشویش و نگرانی مردم شوند و ما این را تأیید نمی‌کنم که شخصی با نام و نشان مشخص و دست به نشر چنین شب‌نامه بزنند”.

جمع‌آوری عُشر و زکات، قاچاق مواد مخدر از راه‌های درآمد مخالفان مسلح دولت است.

گروه‌های تروریستی از این طریق سلاح و مهمات مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند و در جبهات جنگ با نیروهای دولتی می‌جنگند.

دسته بندی: اجتماعی, سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد