نبود دانشگاه دولتی در ولایت جنوب‌غربی نیمروز، جوانان پسر و دختر این ولایت را نگران ساخته است. این جوانان می‌گویند در ولایت نیمروز تنها یک دانشگاه خصوصی ایجاد شده که به علت بلند بودن شهریه، همه دانشجویان نمی‌توانند ثبت نام کنند. این جوانان می‌گویند: “بزرگ‌ترین چالش برای ما نبود دانشگاه دولتی می‌باشد، وقتی دانش‌ آموزان […]

نبود دانشگاه دولتی در ولایت جنوب‌غربی نیمروز، جوانان پسر و دختر این ولایت را نگران ساخته است.

این جوانان می‌گویند در ولایت نیمروز تنها یک دانشگاه خصوصی ایجاد شده که به علت بلند بودن شهریه، همه دانشجویان نمی‌توانند ثبت نام کنند.

این جوانان می‌گویند: “بزرگ‌ترین چالش برای ما نبود دانشگاه دولتی می‌باشد، وقتی دانش‌ آموزان صنوف دوازده از مدرسه فارغ می‌شوند به این چالش روبرو هستند، بسیاری از دانش‌آموزان فارغ‎التحصیل صنوف دوازده توانایی و ظرفیت مالی آن را ندارند که به ولایات هم‌جوار مانند هرات ادامه تحصیل بکنند، بنابراین خواست ما از دولت این است که دانشگاه دولتی در ولایت نیمروز ایجاد نماید تا همگی بتوانند تا به سویه لیسانس تحصیل نمایند”

دانش‌آموزان دختر نیز از نبود دانشگاه دولتی اظهار نگرانی نموده و می‌گویند به علت این‌که نظر به شرایط کنونی کشور توانایی سفر به ولایات دیگر را ندارند، نبود دانشگاه دراین ولایت به عنوان یک چالش بزرگ برای آن‌ها تلقی می‌گردد.

این دانش‌آموزان دختر می‌گویند: “ما خیلی علاقه‌مند هستیم که حداقل تا سویه لیسانس تحصیل نماییم، اما بنابر نبود دانشگاه دولتی در ولایت نیمروز ما از ادامه تحصیل باز می‌مانیم و خانواده ما را اجازه نمی‌دهد که به ولایات دیگر برای تحصیل برویم”.

با این‌حال نمایندگان مردم درشورای ولایتی نیمروز می‌گویند با وصف این‌که سالانه بالغ بر ۳۰۰۰ دانش‌‍‌آموز از سراسر این ولایت ازمکتب فارغ می‌شوند، با آن‌هم مقامات مرکزی هیچ‌گونه اقدامی را بخاطر ایجاد دانشگاه ننموده اند.

بصیر حکیمی نماینده مردم نیمروز در شورای ولایتی می‌گوید: ” متأسفانه دولت در این مورد هیچ اقدامی نکرده است و این امر چالش‌های زیادی را سد راه دانش‌آموزان ایجاد کرده است که یا به ولایات دیگر می‌روند و مانند دختران از ادامه تحصیل باز می‌مانند”.

از طرف دیگر انجینرسمیع والی ولایت نیمروز نگرانی جوانان را به‌جا دانسته وعلاوه می‌کند که منظوری ایجاد دانشگاه دراین ولایت از مقامات مرکزی به‌دست‌شان رسیده و درسال روان دانشگاه دولتی را دراین ولایت ایجاد خواهند کرد.

آقای سمیع می‌گوید: “ما با هم‌کاری نمایندگان مجلس، شورای ولایتی دست به‌دست هم داده‌ایم و منظوری ایجاد دانشگاه را از وزارت تحصیلات عالی اخذ خواهیم کرد”.

ولایت نیمروز یکی از ولایات جنوب‌غربی کشور دارای شش ولسوالی بوده که درحال حاضر درتمام نقاط شهر و ولسوالی‌های آن ۲۵۰ مکتب فعالیت داشته که  ۸۶ هزار دانش آموز در این مراکز تعلیمی مشغول فراگیری درس هستند که ۴۰ فیصد آنان‌را دختران تشکیل می‌دهد.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد