در هرات شمار فقرا روز به روز در حال افزایش است. شهروندان هرات می‌گویند روزانه شاید حدود ۴۰ تا ۵۰ شخص فقیر، برای دریافت کمک به آنان مراجعه می‌کنند. آنان می‌گویند: “فقر و بی‌کاری سال به سال در حال افزایش است و به همین خاطر فقرا و گدا هم بیشتر شده است تاجایی‌که به روزانه […]

در هرات شمار فقرا روز به روز در حال افزایش است. شهروندان هرات می‌گویند روزانه شاید حدود ۴۰ تا ۵۰ شخص فقیر، برای دریافت کمک به آنان مراجعه می‌کنند.

آنان می‌گویند: “فقر و بی‌کاری سال به سال در حال افزایش است و به همین خاطر فقرا و گدا هم بیشتر شده است تاجایی‌که به روزانه چهل یا پنجاه نفر برای درفات کمک به‌ما مراجعه می‌کنند”.

بی‌کاری و فقر دو چالش عمده‌ای است که رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

عبدالکریم فردی که در آفتاب سوزان شهر گدایی می‌کند؛ می‌گوید تنها نان‌آور ۵ عضو خانواده‌اش است و به‌ دلیل نبود کار مجبور است گدایی کند.

فقر و بی‌کاری تنها دامن‌گیر مردان نیست؛ بلکه خانم‌های زیادی را نیز مجبور به گدایی کرده است.

خانم‌هایی که مجبورند برای بردن لقمه‌ای نان بر سر سفره، دست‌شان را به‌سوی خلق‌الله دراز کنند.

آمار دقیق از تعداد فقرا و گدایان در هرات در دست نیست، اما چیزی‌که مشخص است افزایش بی‌کاری است.

با این‌حال مسئولان اداره‌ی کار و امور اجتماعی می‌گویند بی‌کاری نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

عبدالستار ظریفی آمر کار ریاست کار و امور اجتماعی می‌گوید برنامه‌هایی برای کاهش بی‌کاری روی دست دارد.

او می‌گوید: “با وجودی‌که هرات یک ولایت بزرگ است و دارای چهار میلیون نفوس می‌باشد، سالانه هزاران جوان از بخش‌های مختلف فارغ می‌شوند و آرزو دارند که برای‌شان کار پیدا شوند، اما ریاست کار و امور اجتماعی نظر به امکانات و بودجه‌ی که دارد، همه‌ساله برای جوانان که در نهادهای گوناگون استخدام می‌شوند، ما جواز کار توزیع می‌کنیم و برنامه‌های ما در بخش انکشاف هم جریان دارد”.

موجودیت شهرک صنعتی و هم‌مرز بودن هرات با دو کشور ایران و ترکمنستان، از جمله دلایل ورود موج عظیمی از شهروندان سایر ولایات به هرات است.

بسیاری از افراد با همین تصور به‌‎هرات مهاجرت می‌کنند.

با این‌حال علی احمد کاوه استاد دانشکده جامعه‌شناسی می‌گوید؛ میان بی‌کاری و امنیت رابطه‌ی مستقیمی برقرار است.

به این معنا که افزایش بی‌کاری مساوی است با افزایش ناامنی!

او می‌گوید: “بی‌کاری تنها گدا تولید نمی‌کند بلکه معتاد، مجرم و اشخاص منحرف دیگر هم تولید می‌کند و بالای روح و روان افراد بی‌کار تأثیر می‌گذارد”.

این چالش‌ها در حالی‌ست که همه‌ساله تعداد زیادی از شهروندان به دلیل نبود کار با پذیرفتن خطرات زیاد، به خارج از کشور می‌روند.

با این‌حال اوضاع کار در کشور سال به سال به دلایل مختلف دگرگون می‌‍شود. در گوشه‌ای علت بی‌کاری ناامنی است و در جایی تراکم مردم!

روی هم‌رفته بر اساس آخرین بررسی‌ها، بیش از ۴۰ درصد مردم کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند که برای بهبود زندگی نیاز به‌کار دارند.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد