با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، باشندگان هرات از افزایش  بهای مواد خوراکی در بازارها شکایت دارند. باشندگان بر این باورند که عامل اصلی این گران‌فروشی‌ها نبود نظارت دولت روی نرخ‌ها در بازار است. به‌نظر می‌رسد گرمای این روزهای هرات، برای آن‌هایی که فروشنده‌ی مواد غذایی هستند و می‌توانند گران‌تر از قبل بفروشند، روزه را […]

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، باشندگان هرات از افزایش  بهای مواد خوراکی در بازارها شکایت دارند. باشندگان بر این باورند که عامل اصلی این گران‌فروشی‌ها نبود نظارت دولت روی نرخ‌ها در بازار است.

به‌نظر می‌رسد گرمای این روزهای هرات، برای آن‌هایی که فروشنده‌ی مواد غذایی هستند و می‌توانند گران‌تر از قبل بفروشند، روزه را چندان سخت نکرده است.

ماه رمضان برای خیلی از فروشندگان فرصتی‌ست تا اجناس‌شان را چند برابر به مردم روزه‌دار بفروشند.

گویا این ماه برای‌شان پر درآمدترین ماه در سال است.

فروشندگان می‌گوید: “ما سه نوع خرما داریم، خرمای کیلویی، خرمایی رطب کیلویی و به‌صورت قطی می‌باشد که قیمت هر کدام‌شان متفاوت می‌باشد، در این روزها قیمت روغن هم فرق کرده و هر کیسه‌ی برنج به مبلغ دوصد و یا زیادتر از آن قیمت شده است”.

از سوی دیگر شماری زیادی از شهروندان هرات از افزایش قیمت مواد اولیه در بازارهای هرات سخت نگران‌اند.

آنان بار مسئولیت افزایش بهای مواد خوراکی  را بر دوش عدم نظارت مسئولان محلی هرات می‌اندازند.

شهروندان می‌گویند: “قیمتی به اوج خود رسیده است، یک پیپ روغن یک‌هزار قیمت داشت و اکنون به چهارده صد فروخته می‌شود، تجاران باید در این ماه مبارک بالای غریب‌ها بخاطر روزه گرفتن رحم نمایند، نه این‌که قیمت بفروشد و دولت هیچ نظارت ندارد و هر که طبق میل‌شان می‌فروشد”.

با این‌حال اعضای شورای ولایتی هرات هم نگران افزایش سرسام‌آور قیمت مواد اولیه در بازارهای هرات هستند.

کامران علی‌زایی رئیس شورای ولایتی هرات می‌گوید که به زودی وارد بازار خواهند شد و با هماهنگی اتحادیه پیشه‌وران از بازار نظارت خواهند کرد.

او می‌گوید: “کمیته نظارت شورای ولایتی آغاز به‌کار خواهد که چرا قیمت‌ها به‌صورت تصادفی افزایش یافته است و ما تا حد توان خود کوشش می‌کنیم تا پیش وجدان خویش ناراحت نباشیم”.

در همین‌حال مسئولان محلی هرات می‌گویند که به‌زودی کمیسیونی را به‌منظور بررسی قیمت مواد اولیه در بازار هرات ایجاد خواهند کرد.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات از آغاز نشست این کمیسیون خبر می‌دهد، او می‌گوید: “به همین اساس مقام ولایت هرات از تمام اقشار جامعه و به‌ویژه سکتور خصوصی و با هماهنگی مقامات ذی‌ربط دعوت می‌‌نماید تا بتوانیم از افزایش قیمت‌ مواد اولیه در ماه مبارک رمضان جلوگیری نماییم”.

از سوی هم کارشناسان امور بر این باروند که عدم برنامه‌ی درست برای بازار باعث شده تا این روند هم‌چنان ادامه پیدا کند.

یعقوب مشعوف کارشناس اقتصادی می‌گوید تا زمانی‌که دولت یک برنامه و پالیسی جدی برای بازار نسازد، این مشکل به‌زودی حل نخواهد شد.

همواره در آستانه‌ی فرا رسیدن ماه رمضان، بازار مواد خوراکی هرات شاهد افزایش سرسام‌آور مواد اولیه بوده است.

هم اکنون قیمت یک بسته خرما درجه یک به ۱۲۰ افغانی و با تفاوت ۴۰ افغانی نسبت به قبل از رمضان، یک بشکه روغن ۲۰ لیتره ۱۳۶۵ افغانی و تفاوت قیمت ۱۰۰ افغانی نسبت به قبل از رمضان در بازار هرات به فروش می‌رسد.

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد