اداره زراعت هرات از چندی بدینسو در بخش‌های مختلف دست‌آورد‌های ملموسی داشته است. این اداره در بیش از دو ماه گذشته، در ولسوالی‌های مختلف هرات فعالیت‌های چشم‌گیری انجام داده است. مسئولان این اداره می‌گویند، سه سربند آب‌یاری را در ولسوالی‌های کرخ، انجیل و زنده‌جان به بهره‌برداری سپرده اند. عبدالصبور رحمانی رئیس اداره زراعت می‌گوید، این […]

اداره زراعت هرات از چندی بدینسو در بخش‌های مختلف دست‌آورد‌های ملموسی داشته است.

این اداره در بیش از دو ماه گذشته، در ولسوالی‌های مختلف هرات فعالیت‌های چشم‌گیری انجام داده است.

مسئولان این اداره می‌گویند، سه سربند آب‌یاری را در ولسوالی‌های کرخ، انجیل و زنده‌جان به بهره‌برداری سپرده اند.

عبدالصبور رحمانی رئیس اداره زراعت می‌گوید، این بند‌های آب‌یاری به ارزش ۱۳ و نیم میلیون افغانی احداث شده است.

او می‌گوید: “ما در مدت دو ماه، سه سربند آب را در سه ولسوالی بر اساس پلان سازگاری با تغییرات اقلیم، از سوی اداره زراعت هرات به مبلغ ۱۳٫۵ میلیون افغانی تطبیق شده است که حدود ۲۵۰۰ فامیل و ۱۱۷۰ هکتار زمین زراعتی را تحت پوشش قرار می‌دهد”.

در همین‌حال، در تطبیق پروژه‌های زراعتی، زنان این ولایت از چشم اداره زراعت نیفتاده است، رئیس زراعت هرات می‌گوید، این اداره  ۷ گل‌خانه تجارتی – زراعتی را برای زنان دهقان ولسوالی‌های رباط‌سنگی، کرخ،  گذره و انجیل ایجاد کرده است.

هم‌چنان در سال جاری، ۹۵ کشمش‌خانه  به دسترس دهقانان قرار گرفته که از این میان، ده کشمش‌خانه افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است.

اداره زراعت در هرات در بخش تولید و پرورش ماهی  تاکنون دست‌آورد قابل توجهی نداشته است.

اما آقای رحمانی می‌افزاید، قرار است هفته آینده سنگ تهداب ایجاد یک فارم پرورش و تولید ماهی در ولسوالی چشت هرات گذاشته شود.

او می‌گوید: “قرارداد ساخت مرکز فارم تولید ماهی در ولایت هرات نهایی شده و هفته آینده سنگ تهداب آن در ولسوالی چشت گذاشته خواهد شد که با این امر ما می‌توانیم تولید جوجه و تخم‌ ماهی را در سطح ولایت هرات تولید نماییم”.

هرات علی‌رغم این‌که در سال‌های گذشته در قسمت زراعت حرفی برای گفتن داشته است، اما خشک‌سالی‌های اخیر و کم‌بود آب زیر زمینی در کنار نبود مدیریت سالم، هرات را از رقابت با دیگر ولایت‌ها دور ساخته است.

آگاهان امور اقتصادی می‌گویند که گشایش مراکز فروش، ایجاد فارم‌های گوشتی، تخمی و تولیدی و فرصت‌های اشتغال‌زایی برای اقشار مختلف جامعه، جامعه را به‌سوی خودکفایی کشانده و سرانجام به بهبود وضعیت اقتصادی می‌انجامد.

 

 

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد