رشد انفجاری دانشگاه‌های خصوصی در یک دهه‌ی اخیر در کشور، باعث شد تا روند نظارت بر کیفیت و مدیریت این دانشگاه‌ها از کنترول خارج شود. از نارضایتی‌ها نسبت به سطح پایین آموزش در دانشگاه‌های خصوصی تا مشکلاتِ مانند نبود استادان ورزیده و حاکم بودن روابط بر ضوابط در شماری ازین مؤسسات. با این‌حال، فواید تأسیس […]

رشد انفجاری دانشگاه‌های خصوصی در یک دهه‌ی اخیر در کشور، باعث شد تا روند نظارت بر کیفیت و مدیریت این دانشگاه‌ها از کنترول خارج شود.

از نارضایتی‌ها نسبت به سطح پایین آموزش در دانشگاه‌های خصوصی تا مشکلاتِ مانند نبود استادان ورزیده و حاکم بودن روابط بر ضوابط در شماری ازین مؤسسات.

با این‌حال، فواید تأسیس مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی در کشور، بسیار ملموس بوده است.

فراهم شدن امکان ادامه تحصیل، ایجاد امید و رغبت نسبت به ادامه تحصیل در بین اقشار مختلف، شغل‌ها، موقعیت‌های مختلف و شکل‌گیری فضای رقابت در جذب و تا حدودی کیفیت آموزش از واضح‌ترین مزایای تأسیس این دانشگاه‌ها بوده است.

حالا بعد از حدود یک‌ دهه از شروع این روند، وزارت تحصیلات عالی می‌گوید نظارت بر دانشگاه‌های خصوصی سخت‌تر می‌شود.

فریده مومند وزیر تحصیلات عالی در گفتگوی ویژه به‌ رادیو معراج گفت، شماری از دانشگاه‌های خصوصی در کشور، با معیارهای آموزشی برابری نداشته و همواره مشکلاتی را برای این وزارت خلق می‌کنند.

او می‌گوید: “برخی از دانشگاه‌های خصوصی به‌صورت معیاری فعالیت می‌کنند، اما برخی دیگر با معیار برابر نیستند و استادان، جای، لابراتوار و سیستم درسی معیاری ندارند”.

با این‌حال مسئولان وزارت تحصیلات عالی هر چند از این نهادهای آموزشی که با معیارها مطابقت ندارند، نام نمی‌برد، اما می‌‎گوید تاکنون سه دانشگاه خصوصی را  مسدود کرده است.

خانم مومند می‌گوید: “ما تاکنون سه دانشگاه‌ خصوصی را در کابل و سایرولایات مسدود کردیم و نظارت ما شدیدتر شده است و بازهم دانشگاه‌های خصوصی را بررسی می‌نماییم و همه را مطابق با سیستم جدید مؤسسات تحصیلات عالی، عیار می‌سازیم”.

وزیر تحصیلات عالی می‌گوید بررسی‌ها و تحقیقات آنان  نشان داده که تنها مشکل نهاد‌های آموزشی در کشور، پایین بودن سیستم درسی و فضای آموزشی می‌باشد.

با این وجود دیده می‌شود که  شماری از دانشجویان دانشگاه‌های خصوصی در هرات، از روند آموزش در این دانشگاه‌ها چندان رضایت ندارند.

آنان می‌گویند:کیفیت درسی در دانشگاه‌های خصوصی پایین و خواست ما این است که وزارت تحصیلات عالی از دانشگاه‌‎های خصوصی بررسی نماید و نیازهای دانشجویان را در نظر بگیرد”.

از سوی هم دانشجویان دانشگاه دولتی هرات می‌گویند با توجه به‌تجارب چند سال اخیر، می‌شود به این نتیجه رسید که دانشگاه‌های خصوصی به این زودی‌ها توان رقابت را با رقیب دولتی خود نخواهند داشت.

با این‌حال کارشناسان امور بر این باروند که عدم نظارت وزارت تحصیلات می‌تواند کیفیت سیستم درسی را در دانشگاه‌ها پایین بیاورد.

دکتور احمد غنی خسروی استاد دانشگاه می‌گوید: “برخی از دانشگاه‌های خصوصی از وضعیت استفاده نموده و امروزه به مافیایی بزرگ تبدیل شدده است، مردم مشکل ندارند، سیستم، طرزالعمل‎‌ها و قوانین ما مشکل دارند و هیچ نوع قانون در رابطه به دانشگاه‌های خصوصی وجود ندارد”.

هم اکنون در سراسر کشور ۱۲۸ مؤسسه تحصیلات عالی خصوصی فعالیت می‌کند  که از این میان تنها در ولایت هرات دست‌کم ۹ دانشگاه خصوصی فعال می‌باشد.

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد