دانشگاه هرات امروز میزبان همایش علمی – پژوهشی زیر عنوان “آسیب شناسی فعالیت‎های رسانه‎ای در افغانستان” بود. این همایش از سوی نهاد دانش‎آموختگان افغان با همکاری دانشکده خبرنگاری دانشگاه هرات راه اندازی شده بود. داکتر نبیل فقیریار مسؤل نهاد دانش آموختگان افغان در هرات می‎گوید این نهاد بخاطر پژوهش بیشتر در مورد رسانه‎ها دست به‎کار […]

دانشگاه هرات امروز میزبان همایش علمی – پژوهشی زیر عنوان “آسیب شناسی فعالیت‎های رسانه‎ای در افغانستان” بود.

این همایش از سوی نهاد دانش‎آموختگان افغان با همکاری دانشکده خبرنگاری دانشگاه هرات راه اندازی شده بود.

داکتر نبیل فقیریار مسؤل نهاد دانش آموختگان افغان در هرات می‎گوید این نهاد بخاطر پژوهش بیشتر در مورد رسانه‎ها دست به‎کار شده و همایش امروز را بخاطر ارایه مقاله‎های علمی استادان دانشکده خبرنگاری راه اندازی کرده است.

عبدالوهاب صدیقی استاد دانشکده خبرنگاری می‎گوید، هر چند این قدم‎های نخست برگزاری چنین همایش‌هایی می‎باشد. ولی همایش‎های این چنینی تأثیر زیادی بر بهتر شناخته شدن رسانه‏های افغانستان در سطح بین‌الملل دارند

آقای صدیقی از گسترده‌تر کردن دامن چنین همایش‎های نیز خبر می‌دهد و می‏گوید: “ما برنامه داریم که این همایش را در سال آینده به سطح ملی و در صورت امکان، در سطح بین‏المللی ارتقا بدهیم تا تصویر مثبت از رسانه‎های افغانستان در سطح بین‎المللی نشان بدهیم”.

به گفته آقای صدیقی لازم است تا کارکرد رسانه‎های کشور به‎منظور هر چه بهتر شدن عملکرد شان مورد نقد و ارزیابی قرار بگیرد.

به باور آقای صدیقی عملکرد همه رسانه‎ها قابل نقد است و به منظور بررسی بهتر کارکرد رسانه‎ها و تابوشکنی علیه رسانه‎ها، چنین همایش‎های ضروری است.

سهیلا عرفانی استاد دانشکده خبرنگاری دانشگاه هرات می‎گوید حکومت افغانستان هیچ نوع پالیسی در بخش دیپلماسی سیاسی رسانه‎ای نداشته و این مسئله یک ضعف جدی در رسانه‎ها و حکومت نیز است.

خانم عرفانی می‎گوید: “متأسفانه دولت افغانستان تاکنون در قبال رسانه‏‌ها ندارد و ما تماس‏های که با وزارت خارجه و بخش مطالعات استراتژیک آن داشتم، گفتند که هیچ‎نوع دیپلماسی خاص برای رسانه‏‌ها نداریم، این امر ضعف دولت را نشان می‏‎دهد، اگر دولت دیپلماسی رسانه‌ه‏ای و چگونگی استفاده از قدرت نرم نداشته باشد، نمی‏‌تواند خود را در سطح بین‎‏الملل آن‎چنان نشان بدهد”.

خانم عرفانی نقش رسانه‎ها در شرکت به این نوع همایش‎ها را کم‏رنگ می‎خواند و می‎گوید رسانه‎ها باید ارتباط خوبی برای بلند بردن ظرفیت حرفه‎یی خود با مراکز آکادمیک از جمله همایش‎های این چنینی برقرار کنند.

آقای فقیریار می‎گوید نهاد دانش آموختگان افغان در پی ایجاد پژوهشکده‎یی به منظور هر چه بهتر شدن فعالیت‌های علمی و پژوهشی درباره رسانه‎هاست.

به باور برخی‌ها، یکی از دستاوردهای حکومت بعد از رژیم طالبان، ایجاد رسانه‌های متعدد در کشور است، ولی همایش امروزی از نخستین قدم‎ها در راستای نقد عملکرد و کارکرد رسانه‎ها می‎باشد.

 

دسته بندی: اجتماعی, سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد