برای نخستین‌بار، در ولایت هرات دیروز نمایشگاه هنر خوش‎نویسی سنتی برپا شد. لحظه ورود به‌ نمایشگاه هنر خوشنویسی سنتی، به دیوارهای تالار علامه سلجوقی، تابلوهای را مشاهده می‌کنید که با قلم نی و به دو سبک؛ ثلث و نستعلیق نوشته شده است. این برنامه از سوی انستیتیوت آموزشی افغان«AIL» و با هم‌کاری اداره اطلاعات و […]

برای نخستین‌بار، در ولایت هرات دیروز نمایشگاه هنر خوش‎نویسی سنتی برپا شد.

لحظه ورود به‌ نمایشگاه هنر خوشنویسی سنتی، به دیوارهای تالار علامه سلجوقی، تابلوهای را مشاهده می‌کنید که با قلم نی و به دو سبک؛ ثلث و نستعلیق نوشته شده است.

این برنامه از سوی انستیتیوت آموزشی افغان«AIL» و با هم‌کاری اداره اطلاعات و فرهنگ هرات برگزار شده است.

با این‎حال مسئولان برگزاری این نمایشگاه می‌گویند که هدف شان حفظ جایگاه هنرمندان خطاط در جامعه است.

علی‌اکبر زرین، هماهنگ کننده عمومی انستیتیوت آموزشی افغان«AIL» و مسئول برگزاری این نمایشگاه می‌گوید بیش از ۲۰ تن از شاگردانی که زیر اثر استادان خطاط کار می‌کردند نیز سند فراغت به‌دست آوردند.

آقای زرین می‏گوید: “بخاطر تشویق شاگردان ما خواستیم که دستاورد «ail»، زحمت‎کشی استادان و خلاقیت شاگردان را برای عموم شهروندان هرات به نمایش بگذاریم”.

در این نمایشگاه ۱۵۷ تابلو خطاطی به دید عموم گذاشته شده است.

هنر خوشنویسی از هنرهایی است که هراتیان در این عرصه دست طولایی داشته اند.

آقای زرین می‌افزاید طی ۶ سال گذشته بیش از ۱۰۰ تن را از صنوف آموزش خوش‎نویسی، شیشه‎سازی، مینیاتوری، کاشی‌سازی  و قالین‎بافی فارغ داده اند.

پیش از این به هنر خوش‌نویسی در هرات کمتر توجه شده است.

با این‎حال برگزاری نمایشگاه خطاطی به‌سبک کلاسیک در هرات، پیشینه نداشته و خطاطان از حمایت برگزار کنندگان این نمایشگاه ابراز قدردانی می‌کنند .

آنان می‎گویند: “در این نمایشگاه ۱۶۸ اثر با خط نستعلیق و شکسته به نمایش گذاشته شده است و این باعث افتخار است که جوانان این هنر را پیش می‌‎برند”.

در همین‎حال فارغان صنوف خطاطی از این‎که آثار خلق شده شان را در این نمایشگاه به دید عموم گذاشته اند، ابراز خرسندی  کرده و می‌گویند که توانسته‌اند در جریان سال دو نوع خط را آموزش ببینند.

با این وجود مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ هرات سبک برگزاری نمایشگاه هنرخوش‌نویسی کلاسیک را در این ولایت نمونه عنوان می‌کنند.

جاوید ضرغام آمر فرهنگ و هنر اداره اطلاعات و فرهنگ هرات می‎گوید: “هنرمندان که به این نمایشگاه آثار دارند، بیشتر به اسلوب پرداخته است که در زمان تیموریان مروج بود که این روش امروزه کم‎تر دیده می‎شود و نمونه می‌باشد”.

این اولین نمایشگاه هنری‌است که انستیتیوت آموزشی افغان «AIL» برگزار کرده است.

قرار است که دروازه این نمایشگاه تا روز پنجشنبه هفته جاری، بر روی بازدید کنندگان باز باشد.

انستیتوت آموزشی افغان «AIL» درسال ۱۳۷۴ تأسیس و تاکنون در بخش‌های ایجاد مراکز آموزشی و حرفه‌ای،  اداره و مدیریت، روش‌های جدید تدریس، مشوره‎دهی حقوقی برای شهروندان، صحت‎باروری، آگاهی عامه فعالیت کرده است.

دسته بندی: اجتماعی, فرهنگی, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد