مسئولان اداره زراعت هرات می‎گویند؛ دست‎کم ۹۰ درصد آب‎های روان ناشی از بارندگی‎‏های اخیر هرات، به‌کشور‌های ایران و ترکمنستان سرازیر شده است. میزان باران‎های سال جاری در هرات، ۲۳۰ تا ۲۵۰ میلی‎متر مکعب گفته شده است. اما به‎گفته مسؤلان اداره  زراعت هرات، از این میزان باران‎، تنها ۱۰ درصد مورد استفاده قرار گرفته و ۹۰ […]

مسئولان اداره زراعت هرات می‎گویند؛ دست‎کم ۹۰ درصد آب‎های روان ناشی از بارندگی‎‏های اخیر هرات، به‌کشور‌های ایران و ترکمنستان سرازیر شده است.

میزان باران‎های سال جاری در هرات، ۲۳۰ تا ۲۵۰ میلی‎متر مکعب گفته شده است.

اما به‎گفته مسؤلان اداره  زراعت هرات، از این میزان باران‎، تنها ۱۰ درصد مورد استفاده قرار گرفته و ۹۰ درصد آن به‎کشورهای ایران و ترکمنستان جاری شده است.

عبدالصبور رحمانی رئیس اداره زراعت هرات می‎گوید نبود بندهای آب در مسیر رود و جوها در هرات، سبب به‌وجود آمدن این چالش شده است.

او می‎گوید: “امسال در زمان فشرده و کوتاه، باران زیاد به هرات بارید که متأسفانه مقدار زیاد آن به‎کشورهای ایران و ترکمنستان سرازیر شدند و به‎صورت مستقیم بالای زراعت هم تأثیر داشتند که امسال شاهد زراعت پرباری هستیم”.

از سوی دیگر، باران‌‎های اخیر و سرازیر شدن آن به‎کشورهای همسایه، هم‎چنان سبب خاک‎شویی نیز شده است.

در همین‌حال مسؤلان حوزه دریایی هریرود  مرغاب می‌گویند که سربندهای سنتی و ریگی وجود دارد که مدیریت، کنترول و مهار آن چالش، دشوار است.

آنان در تلاش ایجاد چندین بند آب‎گردان در ولسوالی‌های مسیر هریرود هستند.

نور احمد بارز مسئول حوزه عمومی دریایی هریرود مرغاب می‌گوید؛ کمبود منابع مالی برای اجرای پروژه‌های این چنینی، بزرگ‌ترین عامل برای جلوگیری از خروج آب‌‌های سطحی در هرات است.

او می‌گوید مدیریت آب‌ها، طرح‌ها و مکانیزم‌های گوناگونی را می‌طلبد.

آگاهان محیط زیستی معتقدند که نبود مدیریت و کنترول آب‌های سطحی سبب خروج میزان زیادی از آب باران شده است.

آن‌ها می‌گویند هرات ظرفیت جذب آب‎های فراوانی را دارد و علی‎رغم این، به این نکته هیچ توجهی نشده است.

وکیل احمد بارک کارشناس محیط زیست می‌گوید، حکومت تنها به ایجاد بند سلما برای کنترول آب اکتفا کرده در حالی‎که باید بندهای کوچک و دیگری نیز در نقاط دیگری هرات ساخته شود.

او می‌گوید: “تاکنون هیچ نوع مدیریت آب‏، در هرات و افغانستان وجود ندارد و هیچ نهادی به این مسئله توجه نمی‎کند که این مهم‎ترین چالش است، تنها به بند سلما چشم دوخته اند، در حالی‎که در ولسوالی‎های دور دست ظرفیت و مدیریت آب‏‎ها را داریم که این امر ضعف ارگان‎های مربوطه را نشان می‎دهد”.

با این‎حال براساس آمارهای وزارت انرژی و آب کشور، بیش از ۵۷ میلیارد مترمکعب آب‌های سطحی در کشور وجود دارد که حکومت تنها توانایی استفاده ۳/۱ حصه این آب‌ها را دارد.

نسخه صوتی گزارش را با صدای بنفشه بینش در ذیل شنوا باشید

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد