امروز  از روز جهانی پرستار یا ۱۲ “می”   در سالن ابن سینای شفاخانه حوزی هرات بزرگداشت شد. پرستار یا “نرس” فردی‎است که در زمینه اصول علمی و مهارت‎های حرفه‌ای مراقبت، درمان و آموزش بیماران، تحصیل کرده و در آن مهارت دارد. مانند هر فرد و بخش دیگر جامعه، پرستاران نیز درد دل‎های دارند که تاکنون […]

امروز  از روز جهانی پرستار یا ۱۲ “می”   در سالن ابن سینای شفاخانه حوزی هرات بزرگداشت شد.

پرستار یا “نرس” فردی‎است که در زمینه اصول علمی و مهارت‎های حرفه‌ای مراقبت، درمان و آموزش بیماران، تحصیل کرده و در آن مهارت دارد.

مانند هر فرد و بخش دیگر جامعه، پرستاران نیز درد دل‎های دارند که تاکنون به‎چالش‏های آنان به‎گونه جدی از سوی مسئولان رسیدگی نشده‏است.

انستیتیوت علوم صحی هرات مکانی است که متقاضیان مسلک پرستاری یا نرسنگ، پس از عبور از آزمون، سه سال را در آن‌جا آموزش می‎بینند.

پرستاران بزرگ‌ترین مشکل خود را درجه تحصیلی‌شان عنوان می‌کنند که بعد از سه سال تحصیل، نیمه‌عالی و عالی یا لیسانس محسوب نمی‌شوند و در این میان گُم می‎باشند.

پرستاران کم‌بود استاد، نبود مواد درسی استاندرد، نداشتن خوابگاه  و رفتار‎های نامناسب داکتران را عمده ترین مشکلات خویش عنوان می‏کنند.

در همین‎حال، یکی از استادان انستیتیوت صحی می‌گوید در صنوفی که پرستاران مشغول فراگیری تحصیل هستند؛ ظرفیت معیاری ۵۰ محصل را دارد، در حالی‎که این صنوف میزبان ۸۰ پرستار است.

غلام نبی احسان‎زاده استاد در انستیتبوت صحی می‌گوید برای مراقبت از چهار مریض، یک نرس لازم است در حالی‌که این‌جا از ۶۰ تا ۷۰ مریض یک نرس مواظبت می‌کند.

انستیتیوت نرسنگ از سال ۲۰۰۴ اغاز به فعالیت کرده است.

داکتر ضیاالحق منصور احراری؛ معاون انستیتیوت علوم صحی هرات می‌گوید که از شروع فعالیت این بخش تاکنون؛  ۱۸۹۹ پرستار مرد و زن پس از فراگیری دوره سه ساله‎ای شان، تقدیم جامعه شدند.

آقای احراری می‌گوید که بخش نرسنگ یا پرستاری؛ ۸۰ درصد اناث و ۲۰ درصد ذکور را دربر می‌گیرد.

از سوی دیگر، محمد آصف کبیر معاون اداره صحت عامه هرات می‌گوید که بحث با مقامات مرکزی  در باره درجه تحصیلی پرستاران  جریان دارد و قرار است با تغییر کریکولم یا نصاب تحصیلی، سویه مدرک نیز بازنگری شود.

او می‏گوید: “کسانی‎که از قابلگی عالی و نرسنگ عالی فارغ می‎شوند، مدرک شان بالاتر از مدرک صنف دوازدهم می‎باشد که این امر در انستیتیوت بانک غضنفر مورد بحث است و بازنگری صورت می‎گیرد که در نتیجه آن سند تحصیلی آنان یک نوع تعریف دیگری را به‎خود بگیرد”.

دولت افغانستان سعی دارد با افزایش تعداد و نیز سطح آموزش پرستاران در کشور، کیفیت خدمات بهداشتی را بلند ببرد و از مرگ و میر بیماران به‏دلیل نبود پرستار پیش‎گیری کند.

اما به‎نظر می‎رسد هنوز انتظارات درین قسمت به‎گونه‎ی درست برآورده نشده‌اند.

نسخه صوتی گزارش را  در ذیل شنوا باشید

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد