برگزاری نمایشگاه عکس و نقاشی در هرات این روزها به امری معمول بدل شده است. اما مهم‌ترین دغدغه‌ی هنرمندان هراتی، نبود حمایت دولت از آثارشان است. امری‌که امروز فاطمه ارتنوس یکی از نقاشان هرات را وادار به اعتراض ساخت، اعتراضی‌که همراه بود با حراج آثارش و برپایی نمایشگاه نقاشی. او می‎گوید: “حدود ۲۲ اثر است […]

برگزاری نمایشگاه عکس و نقاشی در هرات این روزها به امری معمول بدل شده است. اما مهم‌ترین دغدغه‌ی هنرمندان هراتی، نبود حمایت دولت از آثارشان است.

امری‌که امروز فاطمه ارتنوس یکی از نقاشان هرات را وادار به اعتراض ساخت، اعتراضی‌که همراه بود با حراج آثارش و برپایی نمایشگاه نقاشی.

او می‎گوید: “حدود ۲۲ اثر است که عموم شان افغانی، چهره و طبیعت را شامل می‌شود که بخاطر فروش و فرهنگ‎سازی این نمایشگاه را برگزار کرده‎ام”.

بانو ارتنوس، ۲۲ اثرش را در مدت شش سال خلق کرده است.

آثاری‌که محتوای شان با زندگی و وضعیت اقتصادی مردم گره خورده است.

با این حال بازدید کنندگان؛ استفاده از واژه‌ی “حراج” برای این نمایشگاه را مناسب نمی‌دانند و می‌گویند: عدم حمایت دولت، هنرمندان را وادار به چنین طرز فکری ساخته است.

او می‎گوید: “چنانچه از نامش پیداست که برای نخستین‌‎بار، آن هم از سوی یک دختر خانم که حراجی و نقاشی به‎نمایش گذاشته می‌شود، مجبوری هنرمندان را نشان می‌دهد که از نام حراجی استفاده می‎نمایند تا اثر شان فروش شود”.

دانشکده‌ی هنرهای دانشگاه هرات هر سال ده‌ها دانشجو را در رشته‌های مختلف هنری پرورش می‌دهد.

محمد توفیق رحمانی، رئیس دانشکده هنرها، نبود حمایت دولت از آثار هنرمندان را، دلیل کم‌رنگ شدن شمار علاقه‌مندان به‌سبک‌های هنری می‌داند.

او می‎گوید: “این روند در قدم نخست رشد هنر را خیلی آهسته می‎سازد، در درازمدت خسارت بزرگتری را ممکن است بالای آثار هنرمندان وارد نماید و زمانی می‌رسد که تاریخ هنر ما دچار خدشه می‌شود”.

برای خرید آثار هنرمندان از سوی دولت، معمولاً بودجه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود.

اما هنرمندان خواهان برپایی نمایشگاه‌هایی در خارج از کشور هستند.

هم اکنون در هرات بیش از ۵۰۰ تن مصروف فراگیری هنر هستند که از این میان ۳۵۴ تن شان در دانشکده‌ی هنرهای دانشگاه هرات و حدود ۱۶۰ تن دیگر شان در انستیتیوت استاد کماالدین بهزاد مصروف فراگیری هنر نقاشی هستند.

گزارشگر: قدرت‎الله حمیدی

ویراستار: محمد احمدی

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد