شماری از باشندگان ولسوالی‌های پشتون زرغون٬ کرخ و انجیل با دسته‌های گندم خشک شده در مقابل دروازه ورودی ساختمان ولایت دست به‌تظاهرات زدند. آنان می‌گویند چندی پیش آب بند سلما به‌میزان بسیار کمی برای آنان توزیع شده بود و اکنون آنان با کمبود آب زراعتی مواجه هستند. اعتراض کنندگان می‌گویند که بیشتر حاصلات زراعتی شان […]

شماری از باشندگان ولسوالی‌های پشتون زرغون٬ کرخ و انجیل با دسته‌های گندم خشک شده در مقابل دروازه ورودی ساختمان ولایت دست به‌تظاهرات زدند.

آنان می‌گویند چندی پیش آب بند سلما به‌میزان بسیار کمی برای آنان توزیع شده بود و اکنون آنان با کمبود آب زراعتی مواجه هستند.

اعتراض کنندگان می‌گویند که بیشتر حاصلات زراعتی شان به دلیل کم آبی از بین رفته است.

آنان می‎گویند: “کشت‎های ما بعد از باران آب نخورده و دولت باید بشنود و آب‌را برای حاصلات کشت‎های تأمین نماید و در غیر آن تمام این حاصلات از بین خواهد رفت”.

مسؤلان اداره‌ی حوزه دریایی هریرود مرغاب می‌گویند؛ آنان در جریان هفتۀ اخیر تلاش نمودند تا مشکلات موجود دربند سلما را بر طرف سازند.

نور احمد بارز مسؤل این اداره تأکید دارد که پیش از این آنان ۴۰ متر مکعب آب را از بند سلما رها کرده بودند. اما این مقدار آب تنها به چند ولسوالی محدود رسیده است.

او می‎گوید: “که این مشکل را ما و طرف مقابل ما (هندی‎ها) فکر نکرده بود که روزی هوا زیاد گرم شود و حاصلات مردم با کمبود آب مواجه شود و در آن‎زمان از دست ما کاری ساخته نبود”.

آن‌گونه که مسؤلان اداره هریرود مرغاب می‌گویند؛ مشکلات موجود در بند سلما حل شده است.

آقای بارز می‌گوید برای حل‌سازی مشکلات کم آبی زارعین، قرار است هفته‌ی آینده ۲۵۰ متر مکعب آب دیگر نیز از بند سلما رها شود.

او می‌گوید این آب حتی دورترین ولسوالی‌ها را آب‌یاری خواهد کرد.

او می‎گوید: : “اکنون ظرفیت بند سلما رو به اکمال است و نیازی به‎ذخیره آب وجود ندارد و به همین خاطر ما ۲۵۰ متر مکعب آب را شامل هریرود کردیم که این می‎تواند دشت‎های غوریان را هم آب‎یاری نماید”.

مسؤلان حوزه دریایی هریرود مرغاب در حالی از رها‌سازی آب سلما سخن می‌زنند که به گفته مقام‌های محلی این ولایت، هنوز کانال‌های آب در مسیر هریرود از سال‌های پیش باقی مانده است.

این موضوع باعث هدر رفتن میزان زیادی از آب‌های زراعتی خواهد شد.

 

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد