فعالیت یگانه کارگاه کاشی‌سازی سنتی کشور در هرات مدتی است که متوقف شده است. مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ هرات علت توقف کار این کارگاه را نبود مواد اولیه و عدم تخصیص بودجه عنوان می‌کنند. حدود ۷۵ سال برای پیکره‌ی بناهای تاریخی هرات در این کارگاه کاشی تولید شده است. زلمی صفا آمر آبدات تاریخی […]

فعالیت یگانه کارگاه کاشی‌سازی سنتی کشور در هرات مدتی است که متوقف شده است.

مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ هرات علت توقف کار این کارگاه را نبود مواد اولیه و عدم تخصیص بودجه عنوان می‌کنند.

حدود ۷۵ سال برای پیکره‌ی بناهای تاریخی هرات در این کارگاه کاشی تولید شده است.

زلمی صفا آمر آبدات تاریخی اطلاعات و فرهنگ هرات می‎گوید که نبود جنس و مواد تهیه و تولید کاشی مهم‌ترین علت توقف فعالیت این کارگاه است.

آقای صفا می‌گوید در یک سال گذشته تلاش‌ها و طرح‌های پیش‎نهادی جهت تهیه مواد به مرکز فرستاده شده اما تا کنون مرکز پاسخی به آن نداده است.

آقای صفا گفت: ” نبود بودجه کافی برای خریداری جنس و مواد مصرفی آن دیگر هیچ علتی ندارد، هنوز کارمندان ما فعلا بی‌کار نشسته اند منتظر این‌که بودجه به‎دسترس ما قرار بگیرد تا ما کار خود را شروع بکنیم.”

گفته شده که از کاشی‌های تولیدی این کارگاه در بناها و آبدات تاریخی نظیر مسجد جامع بزرگ هرات، گنبد گوهرشاد بیگم، آرامگاه خواجه عبدالله انصاری، واعظ کاشفی، مولانا عبدالرحمن جامی و دیگر زیارتگاه‎های شهر استفاده شده است.

آقای صفا معتقد است که هرگاه این کارگاه دوباره به فعالیت آغاز نکند تمام مکان‎های مزین شده با کاشی از بین خواهد رفت.

آقای صفا گفت: “والی هرات گفته اند که این موضوع را ما پی گیری می‎کنیم  جای امیدواری است که به زود ترین فرصت فعال شود بخاطر اینکه اگر کارگاه کارگاه کاشی سازی فعال نشود تمام آبده‌های تاریخی  که مزین با کاشی است فکر کنم رو به فرو پاشی باشه و  از بین بره و باز این  یک جفای است در حق هرات و افغانستان در حق فرهنگی بودن و کهن بودن این دیار.”

با این همه مقامات محلی هرات می‌گویند که اداره محلی در زمینه بازسازی و مرمت بناهای تاریخی و آغاز به فعالیت این کارگاه همواره تلاش کرده است.

جیلانی  فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید که اداره محلی تسهیلات را در زمینه انتقال خواسته‌های این بخش فراهم ساخته و پی‌گیری می‌نماید.

آقای فرهاد گفت: ” آن‌چه که مربوط  می شود به پی گیری اداره محلی هرات در امر احیای و بازسازی فابریکه کاشی سازی ولایت هرات ما به گونه جدی از همچو برنامه ها حمایت کردیم حتی در زمینه انتقال همین خواسته به مقامات مرکزی تسهیلاتی را فراهم کردیم و پی گیری هم کردیم و ما امیدوار هستیم و به این باور داریم که وزارت اطلاعات فرهنگ در این زمینه با توجه به اهمیت نقش که خود کاشی سازی در زمینه برطرف ساختن کاشی مورد نیازبنا های تاریخی دارد جدیت بخرج خواهند داد و در این زمینه ما را یاری  خواهند رساند.”

فعالیت کارگاه کاشی سازی هرات در عصر تیموریان به اوج رسیده بود.

با این وصف به باور آگاهان امور فرهنگی، کاشی ‌سازی بخشی از فرهنگ هراتیان است و زنده نگهداشتن این هنر ضروریست.

گفتنی است که محمد اشرف غنی رئیس جمهوری کشور در سفر اخیرش به هرات گفته بود که کارگاه کاشی سازی سنتی هرات، باید آنقدر وسعت پیدا کند که برای بسیاری از بناهای مهم تاریخی کشور کاشی بفرستد.

گزارشگر:  بنفشه بینش

دسته بندی: اجتماعی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد