«مجمع حمایت از اجتماع» با شرکت عالمان دینی، کنشگران مدنی و مسوولان برخی اداره‌ها و نهادهای مرتبط با کودکان رسما آغاز به کار کرد. این مجمع تلاش خواهد کرد تا به موارد نقض حقوق کودکان و دادخواهی برای بهبود وضعیت آنان بپردازد. عبدالخالق حقانی، سرپرست ریاست ارشاد، حج و اوقاف هرات امیدوار است که این […]

«مجمع حمایت از اجتماع» با شرکت عالمان دینی، کنشگران مدنی و مسوولان برخی اداره‌ها و نهادهای مرتبط با کودکان رسما آغاز به کار کرد.

این مجمع تلاش خواهد کرد تا به موارد نقض حقوق کودکان و دادخواهی برای بهبود وضعیت آنان بپردازد.

عبدالخالق حقانی، سرپرست ریاست ارشاد، حج و اوقاف هرات امیدوار است که این مجمع بتواند به چالش‌ها و مشکلات فراوان فراروی کودکان نقطه پایان بگذارد.

این مجمع در حالی شکل می‌گیرد که شمار کودکان خیابانی رو به افزایش است و از این قشر آسیب‌پذیر انواع سوء استفاده‌ها صورت می‌گیرد.

عبدالقیوم افغان، رییس کار و امور اجتماعی هرات می‌گوید که بیش از ۱۱ هزار کودک خیابانی در هرات به ثبت رسیده که نزدیک به ۶۰ درصد آنان را بی‌جاشدگان داخلی تشکیل می‌دهند.“متأسفانه در ولایت چند میلیونی هرات ما شاید ده‌ها هزار طفل در معرض خطر، گرسنه، مریض و بیچاره و درمانده داریم.”

هر چند موسسات و نهادهای حمایت از کودکان برنامه‌ها و پروژه‌های زیادی را در بخش کودکان تطبیق کرده‌اند ولی مشکلات این قشر آسیب‌پذیرهمچنان پا برجاست.

واسع سعیدی، از کنشگران مدنی تأکید می‌کند که این برنامه‌ها باید دایمی و ریشه‌یی باشد.

در افغانستان قانون حفظ حقوق کودکان به تصویب رسیده، اما مانند بسیاری از قوانین دیگر نقض می‌شود.

میرویس امینی، سرپرست دفتر کمیسیون حقوق بشر در هرات از نقض حقوق کودکان و بی‌توجهی به وضعیت آنان  نگران است.“وضعیت اطفال وضعیت بسیار اسف‌باری است. اگر وضعیت به همین منوال و با همین حمایت و تدابیر پیش برود در سال‌های آینده به مراتب کودکان روی خیابان بیشتر خواهد شد.”

انتقادها از وضعیت کودکان در حالی مطرح می‌شود که اداره محلی هرات همواره از تلاش‌ها برای بهبود وضعیت آنان سخن زده است.

مونسه حسن زاده، معاون والی هرات بار دیگر از برنامه‌های اداره محلی برای تغییر وضعیت کودکان می‌گوید.

کودکان همیشه از آسیب‌پذیرترین قشرهای جامعه بوده‌اند که با انواع نابسامانی‌ها و نقض حقوق‌شان دست و پنجه نرم می‌کنند. آگاهی پایین و نبود نظارت و رسیدگی دقیق سبب شده تا حقوق کوکان زیر پا شود و آنان با ازدواج‌های زیر سن، کارهای سخت، زباله‌گردی و انواع سوء استفاده‌ها روبه‌رو شوند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد