نگرانی ها نسبت به مسدود شدن نیمی از کارخانه های شهرک صنعتی در هرات افزایش یافته است. مسئولان اتاق صنایع و معادن هرات می گویند که به دلیل نبود برنامه های حمایتی و واردات مشابه، از ۳۵۰ کارخانه موجود در شهرک صنعتی، بیشتر شان مسدود شده است. حمیدالله خادم، رییس اتاق صنایع و معادن به […]

نگرانی ها نسبت به مسدود شدن نیمی از کارخانه های شهرک صنعتی در هرات افزایش یافته است.

مسئولان اتاق صنایع و معادن هرات می گویند که به دلیل نبود برنامه های حمایتی و واردات مشابه، از ۳۵۰ کارخانه موجود در شهرک صنعتی، بیشتر شان مسدود شده است.

حمیدالله خادم، رییس اتاق صنایع و معادن به رادیو معراج می‌گوید که نزدیک به نیمی از کارخانه‌های شهرک صنعتی تعطیل شده و ۱۰ ها تن بیکار شده اند.

او گفت:” نیمی از کارخانه های شهرک صنعتی هرات به دلیل مشکلات و نبود برنامه های حمایتی مسدود شده و این موضوع به رئیس جمهور گفتیم و ما هنوز با مشکل کمبود برق، برنامه های توسعه ی و سرمایه گذاری های جدید روبرو هستیم و در صورتی که زمین نباشد و یا برق مورد نیاز وجود نداشته باشد اتفاق مثبت نمی افتد”.

در شهرک صنعتی هرات بیشتر از ۳۵۰ کارخانه ی تولیدی وجود دارد که توانایی تولید اکثریت مواد مورد ضروت کشور را دارا هستند.

خط تولیدی در شهرک صنعتی هرات یکی از بزرگترین خط های تولیدی در کشور محسوب می شود.

یعقوب مشعوف، کارشناس امور اقتصادی می گوید در صورتیکه مشکلات سد راه تولید کنندگان هرات برداشته شود و حمایت بیشتری نسبت به شهرک صنعتی صورت گیرد، این ولایت تمام نیازمندی های کشور را بر آورده خواهد ساخت.

او گفت:” اگر هم تجارت رشد کند، تجارت به مفهوم اینکه واردات کم شود و صادرات افزایش یابد و از منابع تولیدی داخلی استفاده کنیم که هرات نه بلکه افغانستان خود کفا شود از این رو ما میتواینم از هرات به عنوان یک منبع عواید زا نه تنها در هرات بلکه در افغانستان یاد کنیم”.

رئیس جمهور غنی در سفر اخیر خود به هرات و در دیدار با سکتور خصوصی گفته که در راستای انکشاف اقتصادی و تقویت زیربناهای هرات توجه بیشتری صورت خواهد گرفت.

اما آقای خادم می گوید که در مورد مشکلات و برنامه های زیر بنایی شهرک صنعتی، در سفر اخیر رئیس جمهور با او شریک ساخته اند اما جواب قاطعی در این مورد دریافت نکرده اند.

او گفت:” ما از رئیس جمهور کشور خواستیم که وعده دهد برای سکتور خصوصی و حوزه صنعتی که در سفر های گذشته هم این موارد یادآوری شده بحث زیر بناهای شهرک صنعتی از جمله برق مورد نیاز و کانال است و جواب رئیس جمهور این بود که گویا در شرایط کنونی، دولت این توان را ندارد که این پروژه های بزرگ را تطبیق کند و در قسمت زیر ساخت ها که بحث آسفالت است و رئیس جمهور گفت که خود شما این کار ها را انجام دهید و همچنان در قسمت فساد گفتیم که در گمرکات فساد جریان دارد، هم معاون و هم رئیس جمهور گفتند که برای ما سند ارایه کنیم”.

هر چند در سال‌های اول تأسیس به دلیل مساعد بودن زمینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری، تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران از داخل و خارج از کشور، در شهرک صنعتی هرات سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها از جمله برق مورد نیاز، واردات مشابه پس از مدتی از رشد آن کاسته شده.

اما با همه اینها محصولات و تولیدات شهرک صنعتی توانسته تا در تمامی نقاط کشور به ویژه در حوزه جنوب‌غرب در رقابت با محصولات وارداتی برای خود جایگاه مناسبی کسب کند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد