این شب و روزها بیشتر ولسوالی‌های هرات شاهد ناامنی هستند و در درگیری بین نیروهای دولتی و مخالفان مسلح، این غیر نظامیان هستند که بین دو سنگ آسیاب گیر می‌مانند. خانه عبدالظاهر ۶۰ ساله در بازار و ۲۰۰ متری دفتر ولسوال پشتون زرغون واقع است. نیمه‌های شب بود که طالبان قصد تصرف و تعرض بالای […]

این شب و روزها بیشتر ولسوالی‌های هرات شاهد ناامنی هستند و در درگیری بین نیروهای دولتی و مخالفان مسلح، این غیر نظامیان هستند که بین دو سنگ آسیاب گیر می‌مانند.

خانه عبدالظاهر ۶۰ ساله در بازار و ۲۰۰ متری دفتر ولسوال پشتون زرغون واقع است. نیمه‌های شب بود که طالبان قصد تصرف و تعرض بالای ولسوالی را داشتند و با نیروهای دولتی درگیر شدند.

در این زد و خورد یک هاوان در وسط حویلی فرود آمد و ترکش‌های آن عبدالظاهر و سونیتا دختر ۱۲ ساله‌اش را زخمی کرد. تا هنوز عبدالظاهر نمی‌داند که هاوان از سوی چه گروهی شلیک شده.

در یک چشم به هم زدن، حویلی به ویرانه بدل شد؛ شیشه‌ها شکست و در و پنجره‌ها و دیوارها فروریخت.

با گذشت ۲ هفته زخم و جراحت عبدالظاهر و دخترش حالا خوبتر شده، ولی زخم روحی، کابوس‌های شبانه و وحشت همچنان باقی مانده است.“زمانی که نماز شام می‌شود کودکان و زنم می‌گویند که ما را از این خانه بیرون کنید. آن ها شب تاب ندارند. حالا پنجره‌ها و دروازه‌ها را کارتن و پلاستیک زده‌ایم و در هوای سرد شب‌های وحشت‌ناکی را سپری می‌کنیم.”   

داستان عبدالظاهر که در یک لحظه دار و ندارش را از دست داد، داستان خیلی دیگر از مردمان پشتون زرغون و ولسوالی‌های دیگر هرات است.

غلام نبی کریمی، یکی از بزرگان شهرک اسلام قلعه هم از شدت گرفتن درگیری‌ها بین نیروهای امنیتی و طالبان و تلفات ملکی نگران است.

این بزرگ محلی می‌گوید که در نتیجه درگیریها در ۲ هفته گذشته ۱۳ تن زخمی شده و ۲ تن دیگر هم جان باخته‌اند.

هفته گذشته بر اثر اصابت یک هاوان بر خانه مسکونی در منطقه قدوس‌آباد یک زن کشته و ۱۱ تن دیگر زخمی شدند.

به گفته کریمی شماری از مردم قدوس‌آباد مجبور به مهاجرت و ترک منطقه‌شان شده‌اند.“هر شب و روز جنگ است. طالبان از کوچه‌ها و خانه‌های مسکونی استفاده می‌کنند و بر نیروهای دولتی شلیک می‌کنند و دولتی‌ها هم از خود دفاع می‌کنند. در این وسط ما مردم هستیم که آسیب می‌بینیم.”

گروه کاری حفاظت از افراد ملکی هرات در یک نشست خبری “شما جنگ می‌کنید ما قربانی می‌شویم” از شدت گرفتن و تداوم جنگ و قربانی شدن غیر نظامیان عمیقا ابراز نگرانی می‌کند.

این گروه که برای جلوگیری از تلفات غیر نظامیان دادخواهی و فعالیت می‌کند با صدور اعلامیه مطبوعاتی افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان و دولت افغانستان برای امتیازگیری بیشتر در میز مذاکره را محکوم کرده است.

بخشی از این اعلامیه استفاده از خانه‌ها، مزارع و مناطق مسکونی به حیث سنگر و میدان نبرد را تقبیح کرده است.

آقا ملنگ بورانی، رییس شورای حفاظت از غیر نظامیان هرات می‌گوید که در ماه گذشته در درگیری بین نیروهای امنیتی و مخالفان مسلح ۲۴ تن مجروح شده و ۹ تن دیگر کشته شده‌اند.

به گفته او بیشتر این تلفات ملکی مربوط شهرک اسلام قلعه در ولسوالی کهسان است. “محلات مسکونی سنگر جنگ شده‌اند. جنگها از اطراف و دشتها کشیده شده و به داخل خانه‌ها و مناطق مسکونی رسیده.”

تلفات غیر نظامیان در درگیری بین نیروهای امنیتی و غیر نظامیان خلاف قوانین جنگی و حقوق بین‌الملل بشردوستانه به شمار می‌رود.

سید اشرف سادات، عضو گروه کاری حفاظت از غیر نظامیان در هرات تأکید می‌کند که از افراد ملکی نباید سپر انسانی ساخته شود.

نگرانی‌ها از افزایش تلفات ملکی در حالی بالا گرفته که با گذشت ۱۷ روز از آغاز دور دوم گفت‌وگوهای صلح در قطر این گفتگوها به بن‌بست خورده است. خواست و انتظار مردم افغانستان از این دور مذاکرات آتش بس بود؛ اما کوبیدن بر طبل جنگ، این خواسته مردم را به رویایی دست‌نیافتنی بدل کرده است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد