گوشه گوشه‌ی شهر هرات، دیشب شاهد جشن و پایکوبی بود. مردم ۲۹ حمل یا سالروز فتح هرات را با پرتاب شادیانه جشن گرفتن. نورهای رنگارنگ و صدا‌های شادی شهروندان همه جا را گرفته بود. در این میان تعداد سود‌جو از این وضعیت استفاده کردند و به‌جوش این جشن تیرهای هوایی‌ شلیک کردند. شلیک این تیرها […]

گوشه گوشه‌ی شهر هرات، دیشب شاهد جشن و پایکوبی بود. مردم ۲۹ حمل یا سالروز فتح هرات را با پرتاب شادیانه جشن گرفتن.

نورهای رنگارنگ و صدا‌های شادی شهروندان همه جا را گرفته بود.

در این میان تعداد سود‌جو از این وضعیت استفاده کردند و به‌جوش این جشن تیرهای هوایی‌ شلیک کردند.

شلیک این تیرها برای بسیاری از خانواده‌ها یاد آور خاطرات تلخ جنگ را به‌همراه داشت.

این خانواده‎ها می‎گویند: “ما در خانۀ خود تهدید می‎شویم، یکی داشکه می‎زند و دیگری بمب می‎اندازد، اما هر قدر به شماره ۱۱۹ به پولیس تماس گرفتیم جواب نداد که چه گپ است، تا فهمیدیم که گپ از چه قرار است، نزدیک بود که قلب ما کار بیفتد”.

 

 

شلیک صدها گلوله به‌سوی آسمان هرات تنها به‎نگرانی شهروندان پایان نمی‌یابد، حتی افرادی‌که رهگذر بودند و یا در جشن اشتراک کرده بودند نیز از آن متضرر شدند.

داکترعبدالروف قاری‌زاده مدیر نرسنگ شفاخانه‌ی حوزوی هرات می‌گوید شب گذشته پنج زخمی به این مرکز انتقال داده شده است.

او می‌گوید سه تن این افراد بر اثر اصابت گلوله مجروح شده اند که در این میان یک خانم نوجوان هم شامل زخمی‎ها بود.

 

شماری از آگاهان امور سیاسی می‌گویند سکوت مقام‌ها و ارگان‌های امنیتی سبب می‌شود تا افراد سود‌جو تشویق شوند.

 

 

عبدالقادر کامل آگاه امور سیاسی گرچه از فرد مشخصی نام نبرد، اما شلیک گلوله در شهر و ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان را نوعی نمایش قدرت عنوان می‌کند.

او می‌گوید: “این افراد با این کارشان می‎خواهند نشان دهند که ما افراد مسلح غیر مسؤل را در اختیار داریم و امنیت شهر را برهم بزنیم، این افراد همواره از سلاح استفاده ابزاری نموده و از این روش به لقمۀ ان رسیده‎اند، اکنون هم می‎خواهند قدرت‎نمایی نمایند تا حکومت به آنان باج بدهد”.

آن‌گونه که مسئولان فرماندهی پولیس هرات می‌گویند؛ بیشتر این شلیک‌‎ها از سوی پولیس و شهروندانی بوده که جواز حمل سلاح را داشته اند.

عبدالاحد ولی‌زاده سخنگوی پولیس هرات می‌گوید  برای بررسی شلیک‌های شب گذشته هیأتی تعیین شده تا این موضوع را به‎گونه‌ی همه جانبه بررسی کند.

او می‌گوید تاکنون سه تن به‎شمول دو پولیس بازداشت شده‌‎اند.

 

شماری از آگاهان موجودیت سلاح به شکل غیر قانونی را عامل اصلی ترور و ناامنی در شهر می‌دانند.  همواره مقام‌های امنیتی از نبود سلاح در نزد افراد اطمینان می‌دهند، اما شلیک‌های شب گذشته عکس این موضوع را ثابت ساخت.

 

دسته بندی: اجتماعی, سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد