سازمان عفو بین‌الملل در حالی از کاهش اعدام‌ها در جهان خبر می‌دهد که در افغانستان این آمار چشم‌گیرتر شده است. بنابر آمارهای سازمان عفو بین‌الملل، افغانستان در سال ۲۰۱۶ بیش از ۶۰۰ حکم اعدام صادر کرده که از جمله ۶ مورد آن اجرایی شده است. این آمار خیلی بیشتر از سال ۲۰۱۵ است که در […]

سازمان عفو بین‌الملل در حالی از کاهش اعدام‌ها در جهان خبر می‌دهد که در افغانستان این آمار چشم‌گیرتر شده است.

بنابر آمارهای سازمان عفو بین‌الملل، افغانستان در سال ۲۰۱۶ بیش از ۶۰۰ حکم اعدام صادر کرده که از جمله ۶ مورد آن اجرایی شده است.

این آمار خیلی بیشتر از سال ۲۰۱۵ است که در آن یک مورد اعدام شد و ۱۲ حکم اعدام صادر شده بود.

هم اکنون زندان هرات میزبان ۴۴ زندانی‎ محکوم به اعدام است، از این میان تنها اعدام ۵ تن شان امضاء رئیس جمهور را می‌خواهد.

کبیر سیار مسؤل مطبوعاتی زندان هرات می‌گوید: “دادگاه ابتدایی از میان این ۴۴ تن، به ۲۲ نفر شان حکم اعدام را صادر کرده و منتظرمحکمه دوم خویش هستند و ۱۹ نفر دیگر شان محکمه دوم خود را سپری کرده و حکم اعدام صادر شده است، پنج تن دیگر شان محکمه سوم خویش را سپری کرده و حکم اعدام صادر شده و منتظر توشیح رئیس جمهور هستند و در صورت امضاء رئیس جمهور، به‎دار آویخته می‌شوند”.

مطابق قوانین جزایی ، صدور حکم اعدام محدود به‌مواردی چون قتل عمد، کشتار جمعی، انفجار توأم با قتل، راهزنی توأم با قتل و جرایمی‌که در نتیجه آن اراضی افغانستان در اختیار افراد خارجی‌ قرار داده شده و تمامیت ارضی و استقلال کشور صدمه ببیند.

در زندان هرات بیشتر محکومین به اعدام، متهم به‌قتل یا آدم‌ربایی هستند.

برخی از زندانی‎ها حدود هشت ماه هست که از حکم اعدام محکمه‌‎ی سوم شان می‌گذرد و از شماری دیگر حتی دو سال و یا بیشتر از آن می‌گذرد.

آقای کبیر می‌گوید بانوان نیز در میان زندانیان محکوم به اعدام هستند.

او می‌گوید: “در این میان خانم‎های هم هستند که بخاطر قتل شوهران خویش محکمه دوم را سپری کرده و منتظر محکمه سوم هستند که در جمع همان ۱۹ نفر شامل می‌شوند”

در سیزدهم میزان سال گذشته سرور دانش معاون ریاست جمهوری، از تلاش دولت در محدود کردن حکم اعدام خبر داد.

او گفت: دولت در نظر دارد برای بیشتر جرایمی‌که فعلاً در قانون جزا مجازات اعدام پیش بینی شده است، مجازات حبس ابد در نظر گرفته شود.

اما برعکس، آمار اعدام‌ها در کشور افزایش یافت.

زندان هرات هم اکنون ۲۸۰۰ زندانی را در خود جای داده که از این میان ۱۵۸ تن شان زنان هستند.

سال گذشته بیش از ۵۰۷ زندانی در مناسبت‌های ملی مورد عفو قرار گرفتند. قرار هست امسال نیز حدود ۴۰۰ زندانی شامل این عفو شوند. بیشتر زندانی‌هایی که به حبس دو تا پنج سال محکوم اند عفو می‌شوند.

ویراستار: محمد احمدی

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد