ظهور شبکه های اجتماعی در افغانستان؛ بر تجارت های کوچک تاثیر بسزائی گذاشته است. اینجا در هرات، کار فروشندگان آنلاین، به لطف شیوع کرونا و البته رو آوردن مردم به شبکه های اجتماعی رونق گرفته است. با افزایش میزان استفاده از صفحات مجازی، بسیاری از افراد تنها با ایجاد یک صفحه اجناس را به فروش […]

ظهور شبکه های اجتماعی در افغانستان؛ بر تجارت های کوچک تاثیر بسزائی گذاشته است.

اینجا در هرات، کار فروشندگان آنلاین، به لطف شیوع کرونا و البته رو آوردن مردم به شبکه های اجتماعی رونق گرفته است.

با افزایش میزان استفاده از صفحات مجازی، بسیاری از افراد تنها با ایجاد یک صفحه اجناس را به فروش می رسانند.

 به باور مالکان این فروشگاه ها، رونق تجارت های آنلاین سبب شده تا آنان از خسارات ممکنه خرید و فروش؛ کرایه دکان و مصارف آب و برق به دور باشند.

فاطمه چهار سال است لباس و پوشاک زنانه را از طریق صفحه ی فیس بوک به فروش می رساند؛ او میگوید توانسته مشتریان دایمی داشته باشد.

بیشتر مشتریان فاطمه زنان شاغل هستند که به دلیل عدم فرصت حضور در فروشگاه های شهر؛ اجناس مورد نیاز شان را به گونه آنلاین سفارش می دهند.

 خرید از صفحات آنلاین بسیار سهل شده است. باز کردن یکی از صفحات فروش آنلاین؛ دیدن عکس و پس از سفارش آن؛ راه ساده برای مشتریان است.

اما برای مشتریان گاهی خرید های آنلاین، سهولت و گاهی دردسر است. موجودیت مشتریان جعلی، نبود امنیت و دقیق نبودن آدرس مشتریان در هرات، از دشواری های کار فروشندگی آنلاین است. این مسائل سبب شده تا همه ی اجناس فروخته شده به مقصد نرسند.

احمد چند سال قبل از رشته اقتصاد فارغ شده است و اکنون کفش مردانه و ساعت می فروشد؛ او می گوید که هرچند سفارشات زیادی دریافت می کند اما نبود اعتماد بین طرفین سبب شده تمام سفارشات نهایی نشود.

او می افزاید:” در بسیاری از کوچه و پس کوچه که آدرس مشتریان ماست، کارمند ما رفته نمی تواند نبود امنیت و اعتماد خیلی کار را برای مان دشوار ساخته است. چون کارمند ما ممکن با موارد چون سارقان و راهزنان مواجه شود. از همین رو از یک سال گذشته دیگر ارسال جنس را توقف دادیم و مشتریان باید از دفتر جنس را دریافت کنند”.

تا اکنون هیچ اپلیکیشن و راه کاری برای تجارت آنلاین در افغانستان ساخته نشده است؛ هرچند کارشناسان می گویند که ایجاد فضای مناسب و دایمی، سبب رشد و اعتماد سازی بین طرفین می شود.

میر عثمان بارز حسینی، آگاه امور اقتصادی می گوید که برای رشد زیر بنای  تجارت های آنلاین، ابتدا باید میزان دسترسی مردم به خدمات مخابراتی و اینترنتی افزایش یابد و در قدم دوم ایجاد قوانین و یا استندرد های برای تجارت آنلاین از سوی نهادهای حقوقی، تجارتی و دولتی ایجاد شود.

آقای حسینی می افزاید که  باید تمام استاندارد های خرید و فروش ایجاد شود تا طرفین قبل از معامله، این شرایط و مقررات را بدانند و بپذیرند.

به باور او ایجاد استاندارد های نیازمند قوانین در بخش های اقتصادی، تجارتی و حقوقی است که باید توسط دولت ایجاد شود و مطابق آن تجارت های آنلاین جریان پیدا کند.

تاکنون دولت افغانستان برای تجارت های آنلاین هیچ محدودیت و مالیه ای وضع نکرده است و این سبب شده تا تعداد این فروشندگان هم مشخص نباشد و هر روز بر تعداد آنان افزوده شود.

گزارشگر: فائزه ابراهیمی

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد