براساس یافته‌های گزارش تحقیقی کمیسیون حقوق بشر و با استناد به معلومات وزارت صحت عامه؛ از میان ۳۸ هزار و ۶۴۱ نفر که تا ۵ میزان به کووید۱۹ مبتلا شدند، هزار و ۱۲۶ نفرشان کودکان هستند. همچنان از شروع همه گیری کرونا درکشور، ۶ کودک جان شان را از دست داده اند. محمد رفیق شیرزی، […]

براساس یافته‌های گزارش تحقیقی کمیسیون حقوق بشر و با استناد به معلومات وزارت صحت عامه؛ از میان ۳۸ هزار و ۶۴۱ نفر که تا ۵ میزان به کووید۱۹ مبتلا شدند، هزار و ۱۲۶ نفرشان کودکان هستند.

همچنان از شروع همه گیری کرونا درکشور، ۶ کودک جان شان را از دست داده اند.

محمد رفیق شیرزی، سخنگوی صحت عامه هرات می گوید از ۷۶۰۰ مورد شناسایی شده در هرات، ۲۰ درصد شان را کودکان تشکیل می دهد.

“خوشبختانه ما از کودکان تلفات نداریم و آمار شان کم است که بیمار بودند اما شدت بیماری شان کم بوده و رخصت شدند”.

هر چند تاکنون مرگ ناشی از کرونا در بین کودکان در هرات به ثبت نرسیده اما مسول شفاخانه ی اطفال می گوید امروز یک کودک با علایم کرونا به آنها مراجعه کرده که به بخش کوید ۱۹ منتقل شده است.

میرویس عابدی، آمر شفاخانه ی اطفال هرات همچنان از شیوع سرماخوردگی و سینه پهلو در میان کودکان خبر می دهد.

روزانه از ۲۰۰ تا ۲۵۰ بیماری که به این بخش مراجعه می کنند، ۵۰ تا ۶۰ نفرشان کودکانی اند که سرما خورده اند و در کنار این ۱۰ تا ۱۵ نفرشان نیز به دلیل وضعیت وخیمی که دارند، بستری می شوند.

کمیسیون حقوق بشر هرات می گوید نگران کودکان بی سرپرستی اند که در این سرما ناگزیرند فعالیت داشته باشند.

طبق آمار کمسیون مستقل حقوق بشر، پس از همه گیری ویروس کرونا، شمار کودکان خیابانی در کشور از ۲٫۱ میلیون به ۲٫۵ میلیون تن افزایش یافته است.

میرویس امینی، مسوول بخش اطفال حقوق بشر هرات می گوید این نگرانی شان را بارها با نهادهای حامی کودکان در میان گذاشته اند.

“نیاز است دولت و نهادهای ملی و بین المللی بیشتر توجه داشته باشند به کودکان و حمایت کنند از آنها”.

یافته‌های نهاد محافظت از کودکان نشان می‌دهد که پیش از شیوع ویروس کرونا ۵٫۶ میلیون کودک به کمک‌های بشردوستانه نیاز داشتند که با گسترش این ویروس، به بیش از ۸ میلیون کودک افزایش یافته است.

عبدالقیوم افغان، رییس اداره ی کارو امور اجتماعی هرات می گوید در موج اول کرونا حدود ۵ هزار کودک، کمک های نقدی و صحی دریافت کردند.

او تاکید دارد که شناسایی خانواده های نیازمند از سوی خود موسسات انجام می شود اما می گوید که تلاش دارند کمک ها در این موج هم به کودکان جمع آوری شود.

براساس تحقیقاتی که نهادهای ملی و بین‌المللی در افغانستان انجام داده‌اند، پس از شیوع ویروس کرونا شمار افراد دارای سوءتغذیه نیز افزایش یافته و ۲٫۹ میلیون کودک زیر پنج سال با سوء تغذیه‌ی حاد دست و پنجه نرم میکنند.

در هرات بیش از ۹ هزار کودک نیازمند حمایت وجود دارد.

شاید تنها افرادی که در تمام فصل سال؛ در گرما، سرما و حتی اوج بیماری ناگزیرند کار کنند، کودکان خیابانی باشند.

کودکانی که با دمای منفی چند درجه زیر صفر نیز تا کمر در سطل های زباله اند و یقیقا در فصل سرما بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمایت هستند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد