همزمان با سرد شدن هوا و افزایش موارد مثبت کرونا، نگرانی‌ها از شروع موج دوم کرونا شدت یافته است. در چند هفته اخیر و با سردی هوا تجمّعات در محیط‌های سر بسته بیشتر شده و کرونا هم جهش جدیدی داشته است. صحت عامه هرات از افزایش فوتی‌ها و موارد مثبت کرونا در ۱۰ روز گذشته […]

همزمان با سرد شدن هوا و افزایش موارد مثبت کرونا، نگرانی‌ها از شروع موج دوم کرونا شدت یافته است.

در چند هفته اخیر و با سردی هوا تجمّعات در محیط‌های سر بسته بیشتر شده و کرونا هم جهش جدیدی داشته است.

صحت عامه هرات از افزایش فوتی‌ها و موارد مثبت کرونا در ۱۰ روز گذشته خبر می‌دهد.

محمد رفیق شیرزی، سخن‌گوی صحت عامه هرات می‌گوید که در این مدت ۱۳ فوتی مثبت و ۹ فوتی مشکوک کرونا به ثبت رسیده و روزانه تا ۶۰۰ نفر هم بر اساس قضاوت‌های کلینیکی شناسایی می‌شوند.

تا کنون بیش از ۴۳ هزار مورد مثبت کرونا و بیش از ۱۶۰۰ فوتی در افغانستان به ثبت رسیده است.

از این میان هرات؛ یعنی کانون اولیه شیوع کرونا ۷۴۲۹ مورد مثبت و ۲۷۰ فوتی داشته.

متخصصان بر این باور‌اند که باز بودن اماکن عمومی، تجمّعات در محیط‌های سربسته به‌خاطر سردی هوا و بی‌توجهی به رعایت موارد بهداشتی سبب شده تا کرونا دوباره جان بگیرد.

احمد امیرنژاد، مسوول بخش سرویلانس صحت عامه هرات می‌گوید که تنها در ماه اکتوبر ۴۸۱ مورد مثبت کرونا در مکتبها و دانشگاهها به ثبت رسیده است.

آقای امیرنژاد می‌افزاید که روزانه بیش از ۵۰۰ مورد مشکوک به کرونا در شهر و ولسوالی‌های هرات گزارش می‌شود که به دلیل کمبود مواد آزمایش‌گاهی تنها ۵۰ تا ۷۰ مورد نمونه‌گیری می‌شود.“ما در حالت تقریبا موج دوم قرار داریم.”

شماری از قبرکن‌ها در گورستان‌های هرات هم صحبت از افزایش شمار مرگ و میر بر اثر کرونا دارند.

آنان می‌گویند که تا هنوز هم پنهان‌کاری وجود دارد؛ زمانی که میت را می‌آورند به آنها اطلاع نمی‌دهند که بر اثر کرونا فوت شده است.

معیدالحق فخری، یکی از متخصصان امراض ساری در هرات است.

او در کلینیک شخصی و در خانه‌ها به مراقبت و مشوره‌دهی به بیماران کووید۱۹ می‌پردازد.

این متخصص نیز اذعان دارد که دست‌کم در ۲ هفته گذشته مراجعان مشکوک به کرونا زیادتر شده است.” با وضعیتی که فعلا جریان دارد عواقب بدی را پیش رو خواهیم داشت.”

نگرانی‌ها از جهش دوباره کرونا در حالی شکل گرفته که تا هنوز وزارت صحت عامه از اعلام رسمی شروع موج دوم کرونا در کشور خودداری کرده است.

هر چند این وزارت از آمادگی ها برای موج دوم کرونا خبر می‌دهد؛ اما تأیید شروع موج دوم را زودهنگام خوانده و گفته که باید دو هفته‌ی دیگر انتظار کشید.

محمد رفیق شیرزی، سخن‌گوی صحت عامه هرات، تأکید دارد که تنها موارد مثبت کرونا افزایش یافته و اینها ادامه موج اول است.

بر اساس سروی وزارت صحت عامه تا کنون نزدیک به ۳۰ درصد از مردم افغانستان به کرونا مبتلا شده‌اند.

با این حال شماری از متخصصان بر این باوراند که موج دوم کرونا نیز از راه رسیده و دلیل آن را هم افزایش موارد مرگ و میر کرونا می‌دانند.

دکتور نبیل پاکطین، متخصص بیماری‌های تنفسی و قلبی بر این باور است که هر گاه شیوع یک بیماری کم شود و سپس افزایش یابد موج دوم و سوم تعریف می‌شود.

به گفته او نیازی نیست موارد مثبت بیماری، برای طولانی مدت صفر شود و بعد افزایش یابد.

این متخصص امراض تنفسی و قلبی در صفحه فیسبوک خود نیز نسبت به عواقب موج دوم کرونا هشدار داده و پنهان کاری درباره موج دوم را جنایت علیه بشریت خوانده است.“گفتتى است که از اول مبارزه با کوید ١٩ یک مبارزه سراسر غیر علمى و عوام‌فریبانه و سیاسى بوده و هیچ تدبیر علمى و واقع‌بینانه تا اکنون اتخاذ نشده است. چنان‌که هیچ اداره تا اکنون توانایى پیش‌بینى موج دوم کرونا را در کشور نداشته است. تا اکنون قادر به اعلان آن نبوده‌اند و این خود جنایت علیه بشریت است. در کشور مرگ و میر فوق‌العاده بوده که حکومت نتوانسته است آنرا به طور دقیق آمارگیرى، تشخیص و صادقانه ارایه کند و مردم هم به نام شرم مرگ و میرشان را از سبب کوید ١٩ پنهان کرده‌اند”.

موج اول کرونا خانواده‌های زیادی را بر گلیم غم نشاند و مدیریت این همه‌گیری همواره با انتقادهایی روبه‌رو بوده است.

هم اکنون موج دوم و سوم کرونا در بسیاری از کشورهای جهان همچنان از مردم قربانی می‌گیرد.

متخصصان هشدار می‌دهند در صورتی که شروع موج دوم به موقع برای مردم گوش‌زد نشود زیان‌های جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

گزارشگر: جواد محمدی

ویرایش متن: محمد احمدی

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد