تخم مرغ‌های ماشینی با ورود و حجم وسیع تولید، وارد میدان رقابت با تخم مرغ‌های محلی شده اند تا جایی‌که تولید انبوه تخم مرغ‌های ماشینی، استفاده از تخم مرغ‌های محلی را به حاشیه رانده است. شکل ظریف، طعم خوش، زرده پررنگ، پوسته طلایی رنگ و فضله اطراف آن، مارک‌های اند که ماهیت بومی بودن تخم […]

تخم مرغ‌های ماشینی با ورود و حجم وسیع تولید، وارد میدان رقابت با تخم مرغ‌های محلی شده اند تا جایی‌که تولید انبوه تخم مرغ‌های ماشینی، استفاده از تخم مرغ‌های محلی را به حاشیه رانده است.

شکل ظریف، طعم خوش، زرده پررنگ، پوسته طلایی رنگ و فضله اطراف آن، مارک‌های اند که ماهیت بومی بودن تخم مرغ‌های محلی را نشان می‌دهد.

 

هر چند تولید انبوه تخم مرغ‌های ماشینی، تخم مرغ‌های محلی را به حاشیه رانده اما طعم تخم مرغ‌های محلی بین شهروندان جایگاه ویژه‌ای دارد.

شهروندان در این مورد چنین می‌گویند: “با وجودیکه تخم‌مرغ محلی کمتر در دسترس ما قرار دارد و از لحاظ کیفیت و طعم نسبت به تخم‌مرغ وارداتی با ارزش‌تر می‌باشد”.

رقابت بین تخم مرغ‌های خانگی و ماشینی، سبب شده تا هر ازگاهی بین مردم، حرف و حدیث‌هایی از قبیل مضر بودن تخم‌ مرغ‌های ماشینی رد و بدل شود.

تعدادی از افراد بر این باورند که خوردن تخم مرغ‌های ماشینی می‌تواند تبعات منفی در پی داشته باشد.

آنان می‎گویند: “ما ترجیح می‌دهیم که از تخم مرغ محلی استفاده نماییم و استفاده بیش از حد تخم مرغ ماشینی، سبب عقیم شدن خانم‎ها و مرگ آقایان می‌شود”.

اما چقدر این حرف و حدیث‌ها واقعیت دارند؟

استفاده از فرمول خاص غذایی، نور و انتی بیوتیک‌ها از مواردی اند که سبب می‌شود مرغ‌های ماشینی روزانه دو و یا بیشتر از دو تخم بگذارند.

عبدالظاهر متین، استاد دانشکده وترنری با بیان این موضوع می‌گوید: وجود انتی بیوتیک‌های باقی مانده در تخم مرغ‌های ماشینی، می‌تواند اثرات منفی بر سلامت انسان داشته باشد.

او می‌گوید: “بحث عقیم شدن ارتباطی به تخم‎ها ندارد و اگر از کنجارۀ پَخته به‌مقدار کمی بجای سایبین استفاده نمایند، در مردها به‎مرور زمان باعث عقیم شدن می‌شود، اما در زن‎ها چنین چیزی وجود ندارد، ولی باقی‎ماندۀ دواها در صورت رعایت نشدن حالت معیاری، می‎تواند اثرات منفی بگذارد که تخم محلی این مزیت را دارد که باقی‎ماندۀ دواها را ندارند و تخم‌مرغ صنعتی این مشکل را دارا می‎باشد”.

علاوه بر این در بازارهای هرات، تخم مرغ‌های بنام دو زرده نیز به‌فروش می‌رسد.

آقای متین تخم‌های دو زرده را بی‌نظمی فزیولوژیکی و غیر عادی می‌خواند.

از نگاه ارزش غذایی، تخم مرغ غذایی کامل شمرده می‌شود و دارای پروتین، کلسیم و زرده‌ی آن مملو از چربی است.

داکتر نبیل فقیریار، متخصص داخله، استفاده از تخم مرغ‌های خانگی بر تخم مرغ‌های ماشینی را ترجیح می‌دهد.

صرف نظر از نوع تخم مرغ، استفاده بی‌رویه از تخم مرغ می‌تواند منجر به سنگ کلیه و چاقی افراد شود.

گفتنی‌است در هرات ۲۲ فارم مرغ گوشتی و تخمی فعالیت دارد، اما هنوز در راستای تولید تخم مرغ‌های محلی گام‌های زیادی برداشته نشده است.

نسخه صوتی گزارش را با صدای بنفشه بینش گزارشگر رادیو معراج شنوا باشید.

 

 

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد