کمبود امکانات برای مبارزه با ویروس کرونا در برخی ولسوالی های دور دست هرات، سبب شده تا باشندگان این ولسوالی ها به خدمات و مشوره دهی صحی دسترسی نداشته باشند. براساس ادعای مسئولان مراکز صحی در ولسوالی ها، تنها برخی از آنان مواد و تجهیزات صحی برای مبارزه با ویروس کرونا را در اختیار دارند […]

کمبود امکانات برای مبارزه با ویروس کرونا در برخی ولسوالی های دور دست هرات، سبب شده تا باشندگان این ولسوالی ها به خدمات و مشوره دهی صحی دسترسی نداشته باشند.

براساس ادعای مسئولان مراکز صحی در ولسوالی ها، تنها برخی از آنان مواد و تجهیزات صحی برای مبارزه با ویروس کرونا را در اختیار دارند و برخی دیگر در انتظار رسیدن این مواد هستند.

امرالدین، آمر کلینیک جامع زیر کوه شیندند می گوید که در اوایل با کمبود امکانات روبرو بودند اما ریاست صحت عامه برای این مرکز مواد صحی را فرستاده است. او می افزاید که بزگترین چالش آنها نداشتن تعمیر برای مرکز است که فقط گنجایش سه بستر را دارد و باید دولت مکان بزرگتری را در اختیار آنها قرار بدهد.

نصیر احمد، در ولسوالی فارسی از نا امن ترین ولسوالی ها هرات به عنوان کادر پزشکی کار می کند. او می گوید که تعلیمات صحی برای آن داده شده است، اما نا امنی ها سبب شده تا رفت و آمد داکتران به این ولسوالی با مشکل مواجه شود.

پس از شیوع موج اول ویروس کرونا، توجه صحت عامه به ولسوالی ها بیشتر شده است.

براساس تصمیم صحت عامه و برای جلوگیری از تجمع بیماران در مرکز، تمام مراکز صحی و شفاخانه ها در ولسوالی ها، بیماران مبتلا به کرونا را تحت مراقبت قرار میدهند.

اداره صحت عامه میگوید طی این مدت برنامه های آموزشی و آگاهی دهی در ولسوالی ها راه اندازی شده و ۴۰ مرکز ابتدایی جامع نیز در ولسوالی ها احداث شده است.

داکتر عبدالحکیم تمنا، رییس صحت عامه می گوید که مراکز ولسوالی ها در حال تکمیل تجهیزات صحی هستند.

او می افزاید که مواد صحی به تمام مراکز ولسوالی ها رسیده است و صحت عامه  10 درصد بودجه را برای ولسوالی ها اختصاص داده که برای مراکز اساسی ۲ بستر مراکز صحی جامع ۴ بستر و شفاخانه های ولسوالی ۸ بستر اضافه می شود.

هرچند موانعی چون تهدیدات امنیتی برای ارسال تجهیزات صحی در ولسولی ها هرازگاهی در میان می آید اما مسؤولان صحت و داکتران در ولسوالی ها می گویند که طالبان و نیروهای مخالف دولت، اجازه فعالیت تیم های صحی را می دهند.

نور احمد حیدری، معاون ولایت هرات می گوید که پس از چندین نشست با رییس صحت عامه، در تلاش  اند تا مراکز صحی در ولسوالی ها برای خدمات رسانی بهتر، ارتقا یابد.

شیوع ویروس کرونا در سال روان نیازمندی باشندگان ولسوالی ها و شهر را به خدمات صحی بیشتر کرده است.

با این حال صحت عامه می گوید که در نظر دارند تا برای انسجام خدمات رسانی به جز مرکز کووید ۱۹ شیدایی همه مراکز کویید ۱۹ را مسدود کنند.

این در حالیست که نگرانی ها نسبت به شیوع موج دوم کرونا در هرات با سرد شدن هوا، ورود مهاجران از ایران و باز شدن مکاتب و دانشگاه ها شدت گرفته است و انتظار میرود که شمار مبتلایان به این بیماری در مکاتب و دانشگاه ها نیز افزایش یابد.

گزارشگر: فائزه ابراهیمی

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد