بخش داخله ی شفاخانه ی مرکزی هرات روزانه میزبان ده ها بیمار است. ۳۵ تا ۴۰ درصد این بیماران را مردان و زنانی تشکیل می دهند که از انواع بیماری های قلبی رنج می برند. آمارها نشان می دهد که مردان بیش از زنان در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند. محمد نبیل […]

بخش داخله ی شفاخانه ی مرکزی هرات روزانه میزبان ده ها بیمار است.

۳۵ تا ۴۰ درصد این بیماران را مردان و زنانی تشکیل می دهند که از انواع بیماری های قلبی رنج می برند.

آمارها نشان می دهد که مردان بیش از زنان در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند.

محمد نبیل فقیریار، متخصص قلب می گوید در کنار دیگر بیماری های جانبی، استفاده از دخانیات، تغذیه نادرست و عدم تحرک از فاکتور های عمده ایست که پای افراد را به بخش قلبی می کشاند.

“بلند رفتن سن، کسانی که دیابت یا شکر دارند، فشار خون بالا دارند، چربی بالا دارند کسانی که فعالیت فیزیکی خیلی کمی دارند، کسانی که از انواع دخانیات استفاده می کنند و کسانی که بیش از حد از مواد پروتئینی و چربی استفاده می کنند و خود جنس مرد که مردان بیشتر از زنان به بیماری های قلبی دچار می شوند این عوامل باعث مسدود شدن شرایین می شود و مسدود شدن شرایین سکته های قلبی را در پی خواهد داشت”.

مهمترین علت پیدایش بیماری‌های قلبی- عروقی، مسدود شدن رگ هاست.

مسدود شدن رگ ها سبب می شود که سرخرگ‌های گوناگونی که به سمت‌های مختلف بدن خون می‏رسانند، به تدریج سخت و تنگ گردند و توانایی آنها برای انتقال اکسیژن و مواد غذایی به سلول های بدن کاهش یابد.

برخی بیماری های جانبی و بی توجهی به عوامل ایجاد کننده ی بیماری قلبی، موجب سریعتر شدن مسدود شدن رگها می شود.

اکثر بیماران قلبی که به بخش داخله شفاخانه ی مرکزی مراجعه می کنند، سالهاست که از درد قلب رنج می برند.

“قفسه سینه ام درد می کند راه رفته نمی توانم و موقعی که راه می روم نفسم تنگ می شود و خس خس می کند و باز درد زیادی حس می کنم چهار سال است که این بیماری را دارم.
شوهرم هشت سال است که این بیماری را دارد قند (دیابت) دارد و ما از ابتدا متوجه نشدیم به همه جا بردیم پاکستان، ایران و هر جا فکر کنی ولی خوب نشد. پنج بار است که او را به اینجا آوردیم حالا بهتر شده”.

از نزدیک به یک دهه اکثر رسانه های محلی، ملی و بین المللی با تهیه ی برنامه های پزشکی، تلاش کرده اند تا اطلاعات افراد در ارتباط به بیماری ها را افزایش دهند و روش های زندگی سالم را آموزش دهند.

در بسا موارد اما افراد به رغم داشتن اطلاعات و آگاهی از ضررهای فعالیت مورد نظر، آن را انجام می دهند.

با این حال محمد نبیل فقیریار، متخصص قلب، فعالیت فیزیکی و تغذیه ی درست را از فاکتورهای عمده ی زندگی سالم می داند.

“غذای سالم بخورند، غذای طبیعی بخورند، منظم برای خود برنامه ی ورزشی بریزن و اگر نمی توانند حداقل برنامه ی ورزشی خاصی را دنبال کنند حداقل از خانه تا وظیفه را پیاده بروند، انسان نیاز دارد که حرکت داشته باشد از ترکاری استفاده کنند بسیار موثر است و در صورتی که کدام علایم قلبی نزد شان ایجاد شد حتما به پزشک مراجعه کنند”.

تعیین روزی جهانی برای قلب، این عضو مهم بدن از سال ۲۰۰۰  مطرح شد تا آگاهی عمومی نسبت به تهدید بیماری های قلبی و سکته مغزی و اهمیت شیوه زندگی قلب سالم را افزایش دهد.

زنان اگرچه کمتر نسبت به مردان در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند اما این خطر با آغاز دوره ی یائسگی برابر با مردان می شود.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد