کنفرانس دو روزه‌ی “بدیل‌های حجز و حبس کودکان” امروز در هرات با حضور مقام‌های مرکزی و محلی برگزار شد. در این کنفرانس شماری از مقام‌ها از وزارت‌ها و نهادهای عدلی و قضایی و تنظیم امور زندان‌ها از مرکز و ولایت هرات گرد هم آمدند تا راه‌های بدیل حبس و حجز برای کودکان و تطبیق آن […]

کنفرانس دو روزه‌ی “بدیل‌های حجز و حبس کودکان” امروز در هرات با حضور مقام‌های مرکزی و محلی برگزار شد.

در این کنفرانس شماری از مقام‌ها از وزارت‌ها و نهادهای عدلی و قضایی و تنظیم امور زندان‌ها از مرکز و ولایت هرات گرد هم آمدند تا راه‌های بدیل حبس و حجز برای کودکان و تطبیق آن را بررسی کنند.

داریوش مجددی، مشاور در بخش پلان و پالیسی امور تنظیم زندان‌ها می‌گوید تطبیق بدیل‌ها برای حبس و حجز کودکان از یکسال بدینسو آغاز شده و تلاش ها برای اجرای آن ادامه دارد.

بر اساس قوانین، کودکان متخلّف بین سن ۱۲ تا ۱۸ سال در مراکز اصلاح و تربیت کودکان نگه‌داری می‌شوند.

نگرانی‌ها از بدآموزی متخلفان در مراکز سلب آزادی همواره از نگرانی‌های جدی بوده است.

نجیب اخلاقی، رییس محافظت کودکان در وزارت کار و امور اجتماعی می‌گوید کودکانی که تخلف‌های کوچک را مرتکب می‌شوند نباید یک‌جا با مجرمان حرفه‌یی نگه‌داری شوند.

سوء استفاده از افراد و جذب آنان در گروه‌های تروریستی و تبه‌کار در مراکز سلب آزادی همواره مطرح بوده است.

افراد عادی‌یی که به خاطر خلاف‌های کوچک به زندان می‌روند و مجرمان حرفه‌یی بیرون می‌شوند.

محمد صدیق صدیقی، رییس عمومی مراکز اصلاح و تربیت کودکان از جذب شدن کودکان متخلّفِ قانون در گروه‌های تبه‌کار و تروریستی هشدار می‌دهد.

کودکان از آسیب‌پذیرترین قشرهای جامعه است که تا کنون به حقوق آنان کم‌تر توجه شده.

به باور حقوقدانان و آگاهان نا هم‌آهنگی بین نهادهای متصدی در بخش کودکان و عملی نشدن قوانین سبب شده تا در دو دهه گذشته کمتر حقوق کودکان تأمین شود.  

احمد رفیع نادری، مسوول انجمن مستقل وکلای مدافع در زون غرب ضعف نهادهای عدلی و قضایی را دلیل اجرایی نشدن قوانین بدیل حبس و حجز کودکان می‌داند.

هم اکنون در کل کشور نزدیک به ۵۰۰ کودک و در هرات بیش از ۷۰ کودک در مراکز اصلاح و تربیت کودکان نگه‌داری می‌شوند. ۱۰۰ تن از این کودکان که متهم به جرایم سنگینی چون جرایم امنیت داخلی و خارجی متهم هستند در کابل به سر می‌برند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد