ده ها تن از شهروندان هرات امروز در یک گردهمایی بر زمنیه سازی آتش بس و آوردن صلح تاکید کردند. این افراد که مقابل ساختمان ولایت هرات با ساز و دهل تجمع کرده بودند، می گویند که از جنگ وخون ریزی خسته شده اند و باید هر دو طرف درگیر در کشور نزدیکترین راه برای […]

ده ها تن از شهروندان هرات امروز در یک گردهمایی بر زمنیه سازی آتش بس و آوردن صلح تاکید کردند.

این افراد که مقابل ساختمان ولایت هرات با ساز و دهل تجمع کرده بودند، می گویند که از جنگ وخون ریزی خسته شده اند و باید هر دو طرف درگیر در کشور نزدیکترین راه برای رسیدن به صلح را پیش گیرند.

از این میان شهروندان هرات از دولت و گروه طالبان می خواهند که دیگر بهانه جویی نکنند.

آنان می گویند در حالیکه پروسه صلح از بزرگترین برنامه های حکومت است اما تاکنون مبهم است.

سکینه حسینی، عضو شورای ولایتی هرات بر این باور است که داد خواهی های مردم برای رسیدن به صلح تاثیر گذار است اما در حال حاضر آتش بس از بزرگترین خواسته های افراد ملکی است.

او گفت:” هر کسی که متاثر از جنگ شده و خارج از کشور مهاجر شده و کسی هم که در جریان جنگ ها هست از تمام اقشار مختلف جامعه ما این تقاضا را داریم که آنها صدای عدالت خواهی خود را بلند کنند، بنابر آیه قرآن کریم که خداوند ج می فرماید تا قومی سرنوشت خود را تغییر ندهد خداوند ج سرنوشت آن قوم را تغییر نمی دهد”.

به تازگی زلمی خلیل زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان از تمام طرف‌ های درگیر جنگ خواسته که خشونت‌ها را به طور قابل ملاحظه‌ ی کاهش دهند.

محمد رفیق شهیر، آگاه امور گفتگو های صلح بین افغانان را از شرایط خاص و فوق العاده کشور می داند و برنامه های به جهت رسیدن به صلح را امیدوار کننده می داند.

او گفت:” یک شرایط خاصی به وجود آمده و کار ها به دقت پیش می رود همینکه با ریز مسایل می پردازند و بخاطر همین رفتار مذاکرات به این معنا است که دقت لازم در این عرصه به کار می رود و از طرف دیگر کشور های جهانی، غیر از امریکا و قطر می بینیم دیگر کشور ها هم در دوحه حضور دارند و با جدیت قضیه را تعقیب میکنند”.

خشونت‌ها در روزهای گذشته به شدت افزایش یافته و در چندین ولایت از جمله پکتیا، پکتیکا، بلخ، نیمروز، قندهار و قندوز حملات مرگباری از هر دو طرف انجام شده که ده‌ها کشته به جا گذاشته است.

در حوزه ی غرب نیز خشونت ها همچنان ادامه دارد و حملات طالبان بر پاسگاه های امنیتی شدت یافته است.

سه روز قبل محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور از طالبان خواست که برای پیشبرد مذاکرات و ایجاد فضای اعتماد، آتش بس بشردوستانه را بپذیرند اما این گروه هنوز به این خواسته ی دولت و سازمان ملل لبیک نگفته است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد