همزمان با روز جهانی “حفاظت از لایه اوزون” اداره محیط زیست هرات می گوید که استفاده از گاز های مضر گلخانه ای را تقریبا به حد صفر کاهش داده است. حفاظت از لایه ازون؛ عنوان برنامه ی است که امروز به مناسبت روز جهانی حفاظت از لایه اوزون برگزار شد. سوخت های فسیلی، گازهای نایتروجن، […]

همزمان با روز جهانی “حفاظت از لایه اوزون” اداره محیط زیست هرات می گوید که استفاده از گاز های مضر گلخانه ای را تقریبا به حد صفر کاهش داده است.

حفاظت از لایه ازون؛ عنوان برنامه ی است که امروز به مناسبت روز جهانی حفاظت از لایه اوزون برگزار شد.

سوخت های فسیلی، گازهای نایتروجن، آلودگی هوا و گاز های گلخانه ی همه دشمن لایه اوزون یا سپر زمین است که هر روز زمین را به گرم شدن سوق می دهد.

اداره محیط زیست هرات می گوید که همراه با صنف یخچال سازان و کولر سازان و دیگر مراکز  نشست های را داشته است تا از استفاده و واردات گاز  CFCکه برای محیط زیست و لایه اوزون آسیب می رساند، جلوگیری کنند.

نصیر احمد فضلی، رئیس اداره محیط زیست هرات می گوید بر اساس پروتوکول افغانستان با سازمان جهانی حفاظت محیط زیست و لایه اوزن تا اکنون توانسته اند استفاده از گاز CFC را به صفر برسانند و به ازای آن در بسیاری از وسایل گرمایش و سرمایش از گاز HCFC استفاده کنند.

آقای فضلی می افزاید در گمرک هرات از این گاز در کولر و سیستم سرمایش استفاده می شود، اما ما تلاش کردیم که نظارت صورت بگیرد و تا اکنون میزان استفاده از این گاز به صفر رسیده است.

درهمین حال شورای ولایتی هرات با انتقاد از برنامه های اداره محیط زیست می گوید که باید در ابتدا برای شهروندان آگاهی داده شود.

مهدی حدید، عضو شورای ولایتی هرات می گوید که تنها جلوگیری از واردات گاز های گلخانه ی بسنده نیست، اطلاع رسانی، استفاده از انرژی های بادی و خورشیدی در کارخانه جات میتواند بر این بخش کمک کند.

او می افزاید: ایجاد فضای سبز، نصب فیلتر برای تصفیه دود های کارخانه ها و از همه مهمتر برگزاری برنامه های آگاهی دهی برای شهروندان، می تواند به حفظ لایه اوزون کمک کند.

اداره محلی هرات می گوید که سطح آلودگی و وجود گازهای گلخانه ی در ولایت هرات کمتر از ولایت های دیگر است و این اداره تلاش دارد تا با همکاری اداره محیط زیست، برنامه های را روی دست بگیرد تا بر چگونگی استفاده از انرژی و گاز های گلخانه ای نظارت صورت گیرد.

نور احمد حیدری، معاون اداره محلی هرات می‌گوید: هر ساله اداره محلی باهمکاری اداره های مرتبط در تلاش است تا با ایجاد فضای سبز، نهال شانی در شهر، از محیط زیست محافظت کند.

شهروندان می گویند که دولت باید زمینه استفاده از سوخت های بدیل را برای شهروندان ایجاد کند.

لایه اوزون از سه مولکول آکسیجن تشکیل شده و زمین را از اشعه های مضر آفتاب و اجرام آسمانی محافظت می کند و برای بقای زمین و موجودات زنده وجودش ضروریست.

 براساس لایحه حفاظت از لایه اوزون، استفاده از وسایل ساده حمل و نقل مانند بایسکل و یا مترو های برقی، استفاده از انرژی بادی و خورشیدی به ازای مواد سوختی فسیلی و ایجاد فضای سبز میتواند برای حفظ دما و جلوگیری از آلودگی زمین نقش عمده داشته باشد.

گزارشگر: فائزه ابراهیمی

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد