ولسوالی رباط سنگی به‎دلیل هم‌مرز بودن با ترکمنستان، عبور خط آهن هرات – تورغندی و لوله گاز تاپی، حیاتی و استراتژیک محسوب می‎شود. دو پروژه‎ای که در صورت تکمیل شدن و برقراری امنیت می‎تواند سالانه میلیون‌ها دالر برای افغانستان سود داشته باشد. پروژه‌ی تاپی، گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به هند انتقال می‌دهد و […]

 ولسوالی رباط سنگی به‎دلیل هم‌مرز بودن با ترکمنستان، عبور خط آهن هرات – تورغندی و لوله گاز تاپی، حیاتی و استراتژیک محسوب می‎شود.

دو پروژه‎ای که در صورت تکمیل شدن و برقراری امنیت می‎تواند سالانه میلیون‌ها دالر برای افغانستان سود داشته باشد.

پروژه‌ی تاپی، گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به هند انتقال می‌دهد و خط آهن هرات – تورغندی با اتصال به خط آهن خواف در مشهد، افغانستان را به آسیای میانه و کشورهای اروپایی متصل خواهد ساخت.

این دو پروژه برای افغانستان حیاتی است و امنیت مهم‌ترین لازمه‌ی تکمیل آن است.

با این وجود فرهاد رؤفیان، ولسوال کُشک رباط سنگی می‌گوید هم اکنون ده‌ها مخالف مسلح دولت در این منطقه تردد دارند.

وی می‎گوید: “در ولسوالی رباط سنگی چند گروپی وجود دارد که به‎صورت متفرقه و پراکنده در گوشه و کنار هستند و جای نگرانی برای اداره محلی نمی‌باشد و ما توانایی دفاع و سرکوب این گروپ‎ها را داریم و متأسفانه آنان یک جای مشخص ندارد و همیشه در حال سیار می‎باشد”.

در صورت تکمیل شدن پروژه‎ی تاپی، افغانستان سالانه ۴۰۰ میلیون دالر به‌دست خواهد آورد و زمینه‌ی کار برای صدها نفر مساعد خواهد شد.

هر چند ولسوال کشک رباط سنگی حضور این افراد را تهدیدی بزرگ نمی‌داند اما بسیاری از افراد از حضور مخالفان در این منطقه نگران به‌نظر می‎رسد.

با این حال جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید تطبیق این دو پروژه حمایت‌های مردمی را به دنبال دارد و مخالفان نمی‌توانند مانع عملی شدن این پروژه‌ها شوند.

او می‎گوید: “خوشبختانه هیچ عاملی که مانع این پروژه‎ها شود، در جغرافیایی هرات وجود ندارد و ما آماده هستیم که در صورت شروع این پروژه‎ها زمنیه را مساعد بسازیم”.

خط آهن هرات-تورغندی از ولسوالی‌های کشک کهنه، کشک رباط سنگی، گلران، انجیل و گذره عبور می‌کند.

هم‌چنان لوله‌ی گاز تاپی نیز از ولسوالی‌های ناامنی چون شیندند قرار است بگذرد.

با این حال آقای فرهاد تأکید می‌کند برای تأمین امنیت این پروژه‌ها، قرار است عملیات‌های منظم پاک‌سازی در جریان سال در مناطق مختلف راه اندازی شود.

وی می‎گوید: “در تمام نقاط که دشمن فعالیت وحضور دارند، برای از بین بردن آن همانند سال گذشته عملیات‎‏های مختلف راه اندازی خواهد که تاکنون نتیجه خوبی هم در پی داشته است”.

بر اساس برخی گزارش‌ها، کار احداث پروژه‌ی  تاپی تا سال ۲۰۱۹ به اتمام خواهد رسید.

لوله انتقال گاز تاپی حدود ۱۸۱۴ کیلومتر طول خواهد داشت که ۱۴۷ کیلومتر از خاک ترکمنستان، ۷۳۵ کیلومتر از خاک افغانستان، از ولایت‌های هرات، فراه، هلمند و قندهار عبور خواهد ‌کرد و با طی ۸۰۰ کیلومتر در پاکستان، به هند می‌رسد.

خط آهن هرات تورغندی نیز ۱۲۴ کیلومتر طول دارد و تا میدان هوایی هرات ادامه خواهد یافت و سپس با خط آهن هرات –خواف متصل خواهد شد.

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد