نگرانی و عدم دسترسی به اطلاعات، چالشی است که از سالها به این طرف نزد نهاد های حامی خبرنگار و فعالان رسانه ای مشهود بوده است. به تازگی یکی از نهاد های حامی خبرنگار و رسانه، نظر سنجی ای راه اندازی کرده است که نشان می دهد شکایت ها از عدم دسترسی به اطلاعات نسبت […]

نگرانی و عدم دسترسی به اطلاعات، چالشی است که از سالها به این طرف نزد نهاد های حامی خبرنگار و فعالان رسانه ای مشهود بوده است.

به تازگی یکی از نهاد های حامی خبرنگار و رسانه، نظر سنجی ای راه اندازی کرده است که نشان می دهد شکایت ها از عدم دسترسی به اطلاعات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میلادی ۷۰ درصد افزایش یافته است.

حامد مومن، مسئول دفتر حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان یا نی در هرات می گوید که وضعیت نگران کننده است.

او گفت:” بر مبنای این نظر سنجی که با ۵۰ تن از مسئولان و خبرنگاران در هرات و با ۳۰ تن هم در ولایت های حوزه غرب از جمله ولایت های فراه، بادغیس و غور انجام شده و یافته های نی نشان می دهد که متاسفانه وضعیت آزادی بیان و حق دسترسی به اطلاعات بسیار نگران کننده است و فضای آزادی بیان نسبت به ۶ ماه گذشته به شدت در حوزه غرب محدود شده”.

مسئولان در این نهاد می گویند که نظر سنجی نشان می دهد عدم ارایه اطلاعات و پاسخگویی از سوی مسئولان به گونه سیستماتیک افزایش یافته است..

از سوی هم همایون نظری، مسئول کمیته مصونیت خبرنگاران در حوزه غرب می گوید که نه تنها خبرنگاران با عدم دسترسی اطلاعات رو به رو هستند بلکه شکایت های نسبت به فشار و تهدید نزد آنان به ثبت رسیده است.

از سوی هم خبرنگاران و فعالین رسانه ای می گویند ادامه این وضعیت باعث خواهد شد تا مردم از معاملات پنهان و اتفاقات روزمره آگاهی نداشته باشند.

آنان دولت را به بی توجهی در قبال چرخش آزاد اطلاعات متهم میکنند.

این در حالیست که براساس تازه ترین آمار کمیته مصونیت خبرنگاران کشور، طی ۶ ماه سال جاری میلادی ۴۲ مورد خشونت علیه خبرنگاران و مسئولین رسانه ها در کشور به ثبت رسیده است مواردی که کمتر از سوی حکومت و نهاد های عدلی و قضایی پیگیری شده است.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می گوید که به تازگی والی این ولایت به تمام مسئولین ادارات دولتی هدایت داده تا طبق قانون حق دسترسی به اطلاعات عمل کنند.

با همه اینها، طی سالهای گذشته همواره عدم دسترسی به اطلاعات، اعمال خشونت، تهدید زورگویی و قتل خبرنگاران از موردی است که بار ها تاکنون حکومت نسبت به بررسی و حل آنها وعده داده اما هنوز هم جنبه عملی آن مشهود نیست.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد