با گذشت ۶ ماه از گشایش بخش تشخیص و درمان سرطان در شفاخانه حوزه‌یی هرات، کمبود جای، امکانات، پرسونل صحی و گران بودن داروها از عمده مشکلات این بخش است. مسوولان صحی می‌گویند در ۶ ماه گذشته نزدیک به ۱۰۰۰ تن به بخش سرطان شفاخانه حوزه‌یی هرات مراجعه کرده اند که از این میان ۲۵۰ […]

با گذشت ۶ ماه از گشایش بخش تشخیص و درمان سرطان در شفاخانه حوزه‌یی هرات، کمبود جای، امکانات، پرسونل صحی و گران بودن داروها از عمده مشکلات این بخش است.

مسوولان صحی می‌گویند در ۶ ماه گذشته نزدیک به ۱۰۰۰ تن به بخش سرطان شفاخانه حوزه‌یی هرات مراجعه کرده اند که از این میان ۲۵۰ تن زیر شیمی‌درمانی هستند.

فاروق احمد صدیقی، مسوول بخش سرطان در شفاخانه حوزه‌یی هرات می‌گوید به خاطر شمار زیاد بیماران و کمبود جای آنان مجبورند که حتی بیشتر از ظرفیت و توان‌شان پذیرش بیمار داشته باشند.“در این بخش ۹ بستر داریم. در حالی که روزانه ۱۰ مورد جدید داریم و ۱۰ تا ۲۰ بیمار قبلی ما هم مراجعه می‌کنند. بیماران سر صف می‌مانند و به موقع به آنها رسیدگی نمی‌شود. شعاع درمانی و داروهای شیمی درمانی در این جا نداریم.” 

به گفته صدیقی، هرات از آن جایی که میزبان بیماران ولایتهای همجوار است برای حل مشکلات بیماران سرطانی به ۱۰۰ بستر نیاز دارد.

سیف‌الدین، همسرش را به این بخش برای واکسن آورده است. تا به حال نزدیک به ۲ میلیون افغانی برای درمان او هزینه کرده و ۱۳ دوره به پاکستان برده است.

او می‌گوید که همسرش سرطان سینه دارد و سینه راست در پاکستان و چپ در شفاخانه جمهوریت بریده شده است.

مانند سیف‌الدین، در بیرون بخش سرطان یا انکولوژی مریض‌داران زیادی سر صف به چشم می‌خورند. هر کدام به خاطر پدر، مادر، همسر، فرزند و یا خویشان نزدیک‌شان مراجعه کرده‌اند.

شیوع کرونا هم مزید بر علت شده و در نبود داروهای شیمی درمانی و شعاع درمانی حالا با بسته بودن مرزها کار را دشوارتر کرده است.

پس از گفت‌وگو با مریض‌داران، به داخل بخش می‌روم. بیماران از ولسوالی‌ها و ولایت‌های همجوار نیز بستری هستند. خود آنان اطلاع ندارند که بیماری سرطان دارند. هر کدام از بندش گلو، درد شدید شکمی، درد سر و درد سینه و از این که نمی‌توانسته‌اند به‌درستی غذا بخورند شکایت دارند.

اغلب مریضان موهای سر و صورت‌شان ریخته و بدن‌شان نحیف شده است.

آقای صدیقی می‌گوید که بیشتر بیماران سرطان مری و معده دارند.“در افغانستان و حوزه غرب در ناحیه اندمیک سرطان مری هستیم. این سرطان نسبت به دیگر مناطق در حوزه غرب بیشتر است. سرطان شش و پروستات در نزد مردان هم داریم. سرطان سینه در نزد زنان هم در این جا زیاد است.”  

به گفته این متخصص، در این اواخر سرطان جگر نیز افزایش یافته است.

شورای ولایتی هرات تأکید می‌کند که وزارت صحت عامه باید هر چه زودتر ایجاد یک شفاخانه مجهز تشخیص و درمان سرطان را در اولویت کاریش قرار بدهد.

همزمان محمد رفیق شیرزی، سخن‌گوی ریاست صحت عامه هرات از تلاش‌ها برای ساخت یک شفاخانه مستقل برای تشخیص و درمان سرطان در هرات سخن می‌گوید.

سرطان بیماری طولانی مدت و پرهزینه است.

اگر بیماران در همان ابتدای کار به مراکز تشخیص و درمان مراجعه کنند، می‌توانند جلو پیشرفت سرطان را بگیرند. این امر از یک سو به نجات بیمار کمک می‌کند و از سویی هم از مصارف کمرشکن درمان بیماران جلوگیری می‌کند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد