اداره ی محلی هرات می گوید کار روی خط آهن هرات –خواف به گونه امیدوارکننده ای جریان دارد و در صورتی که با همین تقسیم بندی پیش برود، خزان امسال به مرحله ی بهره برداری خواهد رسید. خط آهن هرات-خواف در چهار قطعه به طول ۱۹۱ کیلو متر ساخته می شود که ۷۷ کیلومتر آن […]

اداره ی محلی هرات می گوید کار روی خط آهن هرات –خواف به گونه امیدوارکننده ای جریان دارد و در صورتی که با همین تقسیم بندی پیش برود، خزان امسال به مرحله ی بهره برداری خواهد رسید.

خط آهن هرات-خواف در چهار قطعه به طول ۱۹۱ کیلو متر ساخته می شود که ۷۷ کیلومتر آن در خاک کشور ایران و ۱۱۴ کیلومتر باقی مانده در خاک افغانستان موقعیت دارد.

سید وحید قتالی، والی هرات که دیروز از روند ساخت این خط دیدن کرده، روند کار را امیدوار کننده می خواند.

تفاهم ‌نامه ‌ی ساخت این خط در سال ۱۳۸۵ به امضا رسید و قرار بود که در مدت سه سال به بهره‌ برداری برسد اما با وصف وعده‌ های مکرر مقام‌ های ایرانی هنوز به بهره برداری نرسیده است.

عباس خطیبی، معاون خط آهن ایران می گوید ۹۲ درصد کار قطعه ی سوم تکمیل شده است و در حال حاضر کار روی تکمیلی آن جریان دارد.

او می گوید: “این پروژه برای ما و افغانستان بسیار استراتژیک است. در حال حاضر ما ۹۲ درصد در این پروژه پیشرفت فیزیکی داریم و تقریبا کار مان رو به اتمام است کارهای تکمیلی فقط مانده، کار روی خط است در حدود ۳۰ کیلو متر، جوش کار و بخش های دیگر”.

پیش از این تحریم های آمریکا علیه ایران و نا امنی در ساحه ی ساخت این پروژه، از دلایل تاخیر در روند ساخت این خط آهن عنوان شده بود.

اکنون مسئولان اداره ی خط آهن هرات- خواف می گویند  بخش اعظم این مشکل حل شده و حتی احتمال دارد بهره برداری از قطعه ی سوم، پیش از خزان انجام شود.

 سید آقا عزیزی، رییس اداره ی خط آهن هرات خواف: “در صورتی که مشکلی ایجاد نشود کار حتی ممکن است قبل از وقت تعیین شده به اتمام برسد در حال حاضر کار شدیدا جریان دارد”.

قطعه چهارم خط آهن هرات – خوف در دو فاز به طول ۸۷ کیلومتر از «روزنگ» ولسوالی غوریان تا میدان هوایی و شهرک صنعتی هرات امتداد می‌ یابد.

آنگونه که مسئولان اداره ی خط آهن هرات خواف می گویند کار سروی و دیزاین فاز اول قطعه ی چهار در حال تکمیل شدن است و بزودی کار ساخت آن آغاز خواهد شد.

این در حالی است که همه ساله به ارزش میلیون ها دالر کالا از ایران وارد افغانستان می شود که با ساخت این خط، قطعا در قیمت اجناس و سهولت در تجارت ایجاد خواهد شد.

علاوه بر این قرار است که پس از ساخت خط آهن هرات – خواف، این خط به سمت ولایت ‌های شمالی کشور نیز امتداد پیدا کند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد