مسئولان اداره حج و اوقاف هرات  و شماری از عالمان دین امروز در یک گردهمایی بر آتش بس و آغاز گفتگوهای صلح تاکید کردند. عبدالخالق حقانی، رئیس حج و اوقاف هرات و شماری از عالمان دین می گویند که جنگ میان دو طرف باعث تلفات افراد ملکی شده و حکومت و گروه های مخالف مسلح، […]

مسئولان اداره حج و اوقاف هرات  و شماری از عالمان دین امروز در یک گردهمایی بر آتش بس و آغاز گفتگوهای صلح تاکید کردند.

عبدالخالق حقانی، رئیس حج و اوقاف هرات و شماری از عالمان دین می گویند که جنگ میان دو طرف باعث تلفات افراد ملکی شده و حکومت و گروه های مخالف مسلح، باید قبل از رسیدن به صلح، زمینه آتش را در وز های عید فراهم سازند.

او گفت:” وقت آشتی و صلح فرا رسیده و مخالفین بیایند با دولت نشست کنند و گفتگو کنند و به نتیجه برسند تا اینکه جنگ ختم شود و ما راضی نیستیم که از مخالفین و از کسانیکه در دولت هستند خون ریخته شود”.

این شمار از عالمان دین در هرات، برنامه دادخواهی را به منظور آوردن صلح راه اندازی کرده اند.

محمد یوسف منیب، از دادخواهان این برنامه می گوید که از یک هفته به این طرف به جهت آوردن صلح در کشور آستین بالا زده اند و قرار است تا در مناطق دور دست با شماری از عالمان و نماینده های گروه های مخالف مسلح دولت هم دیدار و گفتگو داشته باشند.

او گفت:” قرار شد اول نهاد ها، مراکز دینی و حوزه های علمیه را یکی بسازیم و حتی به بیرون از شهر خواهیم رفت و به کنار کسانیکه از امارت اسلامی هستند و با آنها هم نشست خواهیم کرد و همراه با تعداد زیادی از علما”.

از سوی هم آگاهان بر این تاکید دارند که عالمان دین تلاش های بیشتری برای آتش بس و صلح انجام دهند.

سید اشرف سادات، فعال مدنی می گوید که فضا سازی و اقدامات موثر تری برای رسیدن به صلح نیاز است.

او گفت:” در شرایطی قرار داریم که انعطاف پذیری از جنگ بیشتر باید وجود داشته باشد تا فضا سازی شود برای رفتن به صلح و اگر بحث کشتن و بمباران ادامه داشته باشد من فکر میکنم که همان اعتماد نسبی هم که برای رفتن به طرف گفتگو های صلح شکل گرفته از بین می رود و ما نمیتوانیم به این زودی ها روند صلح را بیشتر تسریع ببخشیم”.

این در حالیست که روز گذشته ‘ده‌ها’ نفر در حمله هوایی در مراسم استقبال از یک فرمانده آزادشده طالبان در هرات کشته و زخمی شدند.

وکیل احمد کرخی، مسئول کمیته امنیتی شورای ولایتی هرات می گوید که براساس گزارش های آنان، در این حمله ۸ غیرنظامی کشته و ۱۷ تن دیگر زخمی شده اند.

او گفت:” متاسفانه گزارش های که تا صبح امروز به دسترس ما قرار گرفته ۱۷ تن زخمی است و ۸ تن هم کشته از افراد ملکی و طالبان هم کشته شده اند و هنوز گزارش های دقیقی به دسترس ما قرار نگرفته ولی مجروحین که به شفاخانه منتقل شده اینها نشان می دهد افرادی که کشته شده افراد ملکی بودند”.

پس از امضای موافقتنامه میان امریکا و طالبان، حملات این گروه بر مواضع نیروهای امنیتی شدت گرفته و این روند سبب افزایش درگیری ها و متعاقب آن تلفات افراد ملکی شده است.

انتظار می‌رود مذاکرات میان گروه طالبان و دولت افغانستان به زودی آغاز شود ولی ادامه خشونت‌ها و جنجال‌ها بر سر تبادله زندانیان و اختلاف نظر میان سران دولت بر سر تشکیل کابینه ماههاست که آغاز این مذاکرات را به تاخیر انداخته است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد