در ۳ ماه نخست سال جاری مرگ نزدیک به ۴۰۰ کودک در بخش کودکان شفاخانه حوزه‌یی هرات به ثبت رسیده است.  همزمان با گرم شدن هوا، شمار کودکان بیمار نسبت به تخت‌ها بیشتر شده و در هر تخت ۲ تا ۳ کودک بستری هستند. خانواده‌های کودکان بیمار از کمبود جای، تخت و امکانات شکایت دارند. […]

در ۳ ماه نخست سال جاری مرگ نزدیک به ۴۰۰ کودک در بخش کودکان شفاخانه حوزه‌یی هرات به ثبت رسیده است. 

همزمان با گرم شدن هوا، شمار کودکان بیمار نسبت به تخت‌ها بیشتر شده و در هر تخت ۲ تا ۳ کودک بستری هستند.

خانواده‌های کودکان بیمار از کمبود جای، تخت و امکانات شکایت دارند.

همه‌ساله با شروع فصل گرما بیماری‌های موسمی این فصل هم میان کودکان شیوع پیدا می‌کند.

میرویس عابدی، مسوول بخش کودکان شفاخانه حوزه‌یی هرات می‌گوید روزانه تا ۳۰۰ کودک بیمار به این مرکز مراجعه می‌کنند که ۳۰ درصد آنها بیماری اسهال و استفراغ دارند. به گفته او از این میان حدود ۴۰ کودک هر روز در این بخش بستری می‌شوند.

بر اساس آمارهای مسوولان شفاخانه حوزه‌یی هرات، بخش کودکان نیاز به ۲۲۵ تخت دارد. هم اکنون به ۱۲۵ تخت دیگر برای کودکان نیاز است.  

شورای ولایتی هرات از مرگ‌ومیر بالای کودکان در این ولایت ابراز نگرانی می‌کند.

مهدی حدید، عضو این شورا وضعیت بخش کودکان شفاخانه حوزه‌یی را اسف‌بار می‌داند.“همیشه آمار مرگ‌ومیر کودکان حتی پیش از کرونا هم بسیار بلند بود. کودکان بسیارآسیب‌پذیرند. اگر به موقع برایشان کمک نشود به راحتی جان خود را از دست می‌دهند.”

هم‌زمان محمد عارف جلالی، سرطبیب شفاخانه حوزه‌یی هرات می‌گوید:“در سال ۱۳۹۸ ما ۲۵۴۴ فوتی در بخش کودکان داشتیم. در ۳ ماه نخست سال روان ۳۹۴ فوتی متأسفانه در بخش کودکان داشتیم.”

نبود جای ستندرد و مرگ‌ومیر بالای کودکان با واکنش تند آگاهان صحی روبه‌رو شده است.

نثار احمد مصدق، مسوول انجمن پزشکان هرات بستری کردن ۲ یا ۳ بیمار در یک تخت را خلاف اصول و مقررات صحی می‌داند.“از نظر من زندگی کودکان بسیار مهم‌تر از این بیماران بستری کروناست.”

بر اساس آمارهای صحت عامه هرات از آغاز شیوع کرونا تا کنون ۱۵۴ تن بر اثر کرونا فوت کرده‌اند. این در حالیست که در هر ماه بیش از ۲۰۰ کودک جان‌شان را از دست می‌دهند.

بخش کودکان شفاخانه حوزه‌یی، روزانه میزبان صدها کودک بیمار از هرات و ولایت‌های هم‌جوار است.

این بخش قبلا در منطقه شیدایی در ۱۴ کیلومتری شهر واقع بود، اما با شیوع کرونا نخستین جایی بود که برای درمان بیماران کرونایی اختصاص یافت.

محمد رفیق شیرزی، سخن‌گوی صحت عامه هرات می‌گوید این اداره قصد دارد پس از پایان بحران کرونا شفاخانه‌یی را برای درمان کودکان اختصاص دهد.” قرار است پس از ختم کرونا شفاخانه کووید-۱۹ شیدایی و یا شفاخانه کووید-۱۹ رازی و یا هم هوتل پارک سابق هرات برای بخش کودکان اختصاص داده شود. ما این ۳ گزینه را برای از سرگیری خدمات برای کودکان در نظر داریم.”

با آن که بیماری‌هایی چون اسهال، سرخکان، سینه بغل، فلج کودکان/پولیو همچنان از کودکان قربانی می‌گیرد، اما تا به حال کمتر توجهی به این مشکل صحی شده است.

گویا این که بیماری و مرگ کودکان برای کسی اهمیت نداشته باشد.

رعایت نظافت و نکات صحی مانند شستن دست‌ها، آب پاک آشامیدنی و استفاده از تشناب از مواردی است که می‌تواند جلو بیماری‌های کودکان را بگیرد.‌

رعایت این نکات در فصل گرما بهترین راه برای پیش‌گیری از اسهال کودکان است. بر اساس آمارهای موسسه یونیسف، اسهال علت ۱۲ درصد از مرگ‌و‌میر کودکان در افغانستان است.

گزارشگر: جواد محمدی

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد